Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,447
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 147

چکیده

 مقدمه و اهداف: نقص در حوزه های مختلف شناختی و اجرایی همچون مسیرهای دخیل در یادگیری حرکتی در بیماران اسکیزوفرنی تا حدودی مشهود است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه دو نوع یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران اسکیزوفرنی بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع پس رویدادی (مقایسه ای) است. جامعه پژوهش حاضر شامل بیمارانی با تشخیص اسکیزوفرنیا (بین سنین 25 تا 40 سال) در مرکز توانبخشی بهروان و بیمارستان شهید زارع شهر ساری بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 35 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی در دو گروه یادگیری صریح (18 نفر) و یادگیری ضمنی (17 نفر) بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس (آسان) انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار سنجش SRT (Serial Reaction Time Task) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های کالموگروف- اسمیرنوف و یومان ویتنی استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد کهبین دو گروه از بیماران اسکیزوفرنیا یادگیری حرکتی ضمنی و حرکتی صریح از نظر زمان پاسخ در روز اول در دو بلاک اول و هشتم تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0.05). همچنین از نظر تعداد خطا در روز اول و همچنین تغییرات زمان پاسخ تفاوت معناداری بین دو گروه از بیمارمان اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی ضمنی و صریح وجود ندارد (P>0.05). اما از نظر تعداد خطا در بلاک هشتم روز اول و بلاک دوم روز دوم بین دو گروه اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی صریح و ضمنی تفاوت معناداری وجود داشت (P=0.04).نتیجه گیری: در مطالعه حاضر مشخص گردید که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی ضمنی از نظر یادگیری کمی ضعیف تر از همتایان خود در گروه یادگیری حرکتی صریح عمل کردند. بنابراین مناسب است حین آموزش مهارت ها به بیماران اسکیزوفرنیا اطلاعات آگاهانه نیز ارائه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی غروی، زهرا، رضایی، مهدی، پاشازاده آذری، زهرا، حسن زاده، رقیه، و طباطبایی، سیدمهدی. (1395). مقایسه یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. طب توانبخشی، 5(3)، 139-147. SID. https://sid.ir/paper/239728/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی غروی زهرا، رضایی مهدی، پاشازاده آذری زهرا، حسن زاده رقیه، طباطبایی سیدمهدی. مقایسه یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(3):139-147. Available from: https://sid.ir/paper/239728/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مهدوی غروی، مهدی رضایی، زهرا پاشازاده آذری، رقیه حسن زاده، و سیدمهدی طباطبایی، “مقایسه یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 3، pp. 139–147، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239728/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا