مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 130

چکیده

 مقدمه و اهداف: در سال اول زندگی ابزارهای غیرکلامی با کارکردهای ارتباطی هدفمند شکل می گیرد. به تدریج با رشد مهارت های زبانی, کودکان از ابزارهای کلامی به تنهایی یا همراه با جسچرها استفاده می کنند. هدف مطالعه حاضر بررسی رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی بود.مواد و روش ها: در مطالعه مقطعی حاضر 61 کودک (40 دختر و 21 پسر) در سنین 9, 12, 15, 18, 24 و 30 ماهه با آزمون ارتباط اجتماعی اولیه ارزیابی شدند. محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات و آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف و کروسکال-والیس برای مقایسه نمرات کودکان در گروه های سنی مورد استفاده قرار گرفتند.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت میانگین رتبه ای نمرات بین گروه های سنی معنادار بوده است (p=0.03). میانگین نمرات کودکان بر اساس گروه های سنی از 9 تا 30 ماهگی 12.16, 18.76, 24, 20.76, 24 و 24.04 بوده است.نتیجه گیری: در 9 ماهگی با شروع ارتباط هدفمند, کودکان از ابزارهای غیرکلامی برای درخواست کردن استفاده کردند. علاوه بر این به تدریج در سال دوم با رشد زبان, ابزارهای کلامی نیز به صورت همراه یا جایگزین ابزارهای غیرکلامی مورد استفاده قرار گرفتند. تفاوت هایی در استفاده از انواع ابزارهای غیرکلامی وابسته به سن و تفاوت های فردی مشاهده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قزوینی، عطیه، یادگاری، فریبا، رفیعی، سیدمجید، یوسفی، افسانه، و ملکی، فهیمه. (1396). رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی. طب توانبخشی، 6(2)، 122-130. SID. https://sid.ir/paper/239775/fa

    Vancouver: کپی

    قزوینی عطیه، یادگاری فریبا، رفیعی سیدمجید، یوسفی افسانه، ملکی فهیمه. رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(2):122-130. Available from: https://sid.ir/paper/239775/fa

    IEEE: کپی

    عطیه قزوینی، فریبا یادگاری، سیدمجید رفیعی، افسانه یوسفی، و فهیمه ملکی، “رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 2، pp. 122–130، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239775/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button