مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر دو زبانگی بر توانایی مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد 18-25 سال با شنوایی هنجار

صفحات

 صفحه شروع 236 | صفحه پایان 243

چکیده

 مقدمه و اهداف: عموما افراد دو زبانه به افراد یا گروه هایی اطلاق می شود که توانش زبانی آنها در آن دو زبان به ویژه در بعد کلامی در حد کاربران بومی آن دو زبان باشد. بر طبق مطالعات اخیر در افراد دو زبانه نسبت به افراد تک زبانه٬ پردازش اطلاعات زبانی در حضور نویز به شکل متفاوتی انجام می شود. عملکرد درکی زبان دوم در این افراد٬ در حضور نویز در مقایسه با سکوت بیشتر متاثر می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو زبانگی بر توانایی مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد 18-25 سال با شنوایی هنجار می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مشاهده ای می باشد. جامعه آماری شامل 30 فرد جوان دو زبانه و 30 فرد جوان تک زبانه می باشد که به صورت غیرتصادفی در دسترس از بین دانشجویان دانشکده توانبخشی انتخاب شدند. دو گروه افراد با استفاده از آزمون ساختار ظریف زمانی در سه فرکانس 750-500-250 هرتز مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر دو عاملی با کنترل متغیر سن انجام شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده٬ در پردازش ساختار زمانی دو گروه اختلاف معنا دار دیده می شود (0/02=P) و گروه دو زبانه دارای میانگین آستانه تغییر فاز بالاتری نسبت به گروه تک زبانه می باشند. همچنین مقایسه میانگین آستانه تغییر فاز دو گوشی در فرکانس های مختلف معنا دار بود (0/0001>P). نتیجه گیری: مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد دو زبانه ضعیف تر از افراد تک زبانه است. این تفاوت می تواند یکی از دلایل کاهش عملکرد درک گفتار در حضور نویز افراد دو زبانه تلقی گردد. در واقع طبق مطالعات مختلف انجام شده, افراد دو زبانه نسبت به افراد تک زبانه بیشتر تحت تاثیر محیط شنیداری نامناسب می باشند که در این آزمون به صورت بالا بودن آستانه تغییر فاز مشخص شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزانه، سولماز، ناظری، احمدرضا، زرین کوب، هما، و اکبرزاده باغبان، علیرضا. (1397). بررسی تاثیر دو زبانگی بر توانایی مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد 18-25 سال با شنوایی هنجار. طب توانبخشی، 7(1 )، 236-243. SID. https://sid.ir/paper/239800/fa

    Vancouver: کپی

    فرزانه سولماز، ناظری احمدرضا، زرین کوب هما، اکبرزاده باغبان علیرضا. بررسی تاثیر دو زبانگی بر توانایی مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد 18-25 سال با شنوایی هنجار. طب توانبخشی[Internet]. 1397؛7(1 ):236-243. Available from: https://sid.ir/paper/239800/fa

    IEEE: کپی

    سولماز فرزانه، احمدرضا ناظری، هما زرین کوب، و علیرضا اکبرزاده باغبان، “بررسی تاثیر دو زبانگی بر توانایی مهارت پردازش ساختار ظریف زمانی در افراد 18-25 سال با شنوایی هنجار،” طب توانبخشی، vol. 7، no. 1 ، pp. 236–243، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239800/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button