مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیست ها

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 108

چکیده

 مقدمه و اهداف: ذهن آگاهی را به عنوان آگاهی غیرقضاوتی و لحظه به لحظه از تجربه حال حاضر تعریف کرده اند. ذهن آگاهی از راهبردهای ارتقاء عملکرد ورزشی است که از طریق بهبود تمرکز مفید واقع می گردد. هدف از پژوهش حاضر, تعیین تاثیر یک دوره برنامه آموزشی ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیست ها بود. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تیم های بزرگ سالان لیگ دسته دوم تهران به تعداد 26 تیم تشکیل دادند. نمونه آماری شامل دو تیم با دامنه سنی 5/24 سال بود که به صورت تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. برای اندازه گیری داده ها از پرسش نامه های جمعیت شناختی, پرسش نامه ذهن آگاهی برای ورزش, پرسش نامه اضطراب آسیب ورزشی و پرسش نامه ارزشیابی عملکرد بازیکنان استفاده شد. مداخله به صورت 7 جلسه با فواصل زمانی یک هفته اعمال شد. یافته ها: نمره اضطراب آسیب ورزشی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون 97/2 و در مرحله پس آزمون 57/2 بود. همچنین نمره پیش آزمون عملکرد ورزشی فوتبالیست ها 62/4 و نمره پس آزمون 06/5 گردید. با توجه به نتایج تحلیل, نمرات پیش آزمون دارای اثر معناداری بر نمره اضطراب آسیب ورزشی و عملکرد ورزشی بود که با کنترل اثر نمرات پیش آزمون, دو گروه مورد مطالعه (آزمایش و کنترل) از نظر شاخص های اضطراب آسیب ورزشی و عملکرد ورزشی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند (05/0P<)؛ به طوری که اضطراب آسیب ورزشی در گروه آزمایش به طور معنا داری کمتر از گروه کنترل و عملکرد ورزشی در گروه آزمایش بیشتر از گروه دیگر بود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر تلویحات قابل توجهی در خصوص آموزش ذهن آگاهی در کاهش اضطراب آسیب ورزشی و افزایش عملکرد در فوتبالیست ها در بردارد. در نتیجه, مربیان و روان شناسان ورزشی می توانند تمرینات ذهن آگاهی را به عنوان روشی ساده و کم هزینه بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشکاران اعمال نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظفری زاده، مجید، حیدری، فاطمه، و خبیری، محمد. (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیست ها. طب توانبخشی، 8(1 )، 95-108. SID. https://sid.ir/paper/239850/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری زاده مجید، حیدری فاطمه، خبیری محمد. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیست ها. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(1 ):95-108. Available from: https://sid.ir/paper/239850/fa

    IEEE: کپی

    مجید مظفری زاده، فاطمه حیدری، و محمد خبیری، “اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیست ها،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 1 ، pp. 95–108، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button