مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 134

چکیده

 مقدمه و اهداف: بیماران دارای اختلال پردازش شنوایی مرکزی غالبا از مشکل در شنیدن یا فهم گفتار در موقعیت های صوتی یا شنیداری نامطلوب رنج می برند. این افراد علی رغم برخورداری از آستانه های شنوایی طبیعی به خوبی قادر به درک گفتار اعوجاج یافته یا سریع, همچنین درک گفتار در محیط های پر سرو صدا یا با بازآوایش نیستند. مطالعه حاضر با هدف ساخت آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی و هنجاریابی آن در کودکان فارسی زبان طراحی شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی از نوع ساخت آزمون است. مطالعه شامل دو مرحله بود. مرحله اول ساخت آزمون و مرحله دوم بررسی هم ترازی لیست ها و هنجاریابی آزمون می باشد. مطالعه پیش رو بر روی 133 کودک دارای شنوایی هنجار در محدوده سنی 9-7 سال فارسی زبان در سه گروه سنی (7 تا 8 سال, 8 تا 9 سال و 9 تا 10 سال) دارای شنوایی هنجار صورت گرفت. پس از تایید هنجار بودن شنوایی کودکان با استفاده از نتایج ادیومتری تن خالص و ایمیتانس ادیومتری, آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی با استفاده از 2 لیست اعداد ضبط شده انجام و امتیاز کودکان در هر لیست محاسبه گردید. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که جنسیت در نتایج آزمون بی تاثیر است. لیست های اعداد ساخته شده از لحاظ دشواری یکسان بودند و در تمامی گروه های سنی اختلاف معناداری بین نتایج گوش راست و چپ مشاهده شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش به نظر می رسد آزمون اعداد دو تایی دایکوتیک ساخته شده در مطالعه حاضر برای استفاده در فعالیت های بالینی با هدف بررسی سیستم اعصاب شنوایی مرکزی مناسب باشد. استفاده از مقادیر هنجار آزمون به منظور تشخیص مشکلات پردازش شنوایی با توجه به گروه سنی کودک ضروری است. به دست آوردن محدوده امتیاز هنجار در گروه های سنی دیگر و در افراد چپ دست همچنین بررسی نتایج آزمون شرایط پاسخ هدایت شده به گوش راست و چپ توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتح اله زاده، فرناز، جلیلوندکریمی، لیلا، و اکبرزاده باغبان، علیرضا. (1396). ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان. طب توانبخشی، 6(3 )، 125-134. SID. https://sid.ir/paper/239965/fa

    Vancouver: کپی

    فتح اله زاده فرناز، جلیلوندکریمی لیلا، اکبرزاده باغبان علیرضا. ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(3 ):125-134. Available from: https://sid.ir/paper/239965/fa

    IEEE: کپی

    فرناز فتح اله زاده، لیلا جلیلوندکریمی، و علیرضا اکبرزاده باغبان، “ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 3 ، pp. 125–134، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239965/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button