مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه و اهداف: شیوع نقص شنیداری متوسط تا عمیق در کودکان 1 تا 6 در 1000 کودک است. کودکان مبتلا به ناشنوایی در خطر نقص عملکرد وستیبولار قرار دارند. از آنجایی که دستگاه وستیبولار, مکانیسم های رفلکسی وستیبولار را که تلاش می کنند تا چشم, سر و بدن را در فضا ثابت نگه دارند به کار می اندازد نقص در این دستگاه می تواند بر حساسیت پاسچرال تاثیر بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری محصل در مدارس ناشنوایان استان قم می باشد. مواد و روش ها: در این طرح عمکرد تعادلی47 کودک مبتلا به نقص شنیداری متوسط, شدید و عمیق در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم با استفاده از خرده آزمون تعادل آزمون مهارتهای عملکردی برونینکز اوزرتسکی بررسی شد. میانگین نمرات استاندارد کسب شده در گروه های سنی و جنسی مختلف با هم مقایسه شدند و همچنین طبق طبقه بندی نمرات استاندارد که در دستورالعمل تست وجود دارد طبقه عملکرد تعادلی در گروه های سنی و جنسی مشخص شدند و توزیع افراد در طبقه های عملکردی تعیین گردید. یافته ها: در هریک از گروه های سنی مورد بررسی بیش از 50 درصد افراد و در هریک از گروه های جنسی مورد بررسی 60 و بیش از 60 درصد افراد عملکرد تعادلی پایین داشتند. میانگین نمره استاندارد تعادل در هریک از گروه های سنی مورد بررسی 6 و کمتر از 6 و در هر یک از گروه های جنسی مورد بررسی کمتر 6 نشان داد. نتیجه گیری: در نمونه های مورد مطالعه, اکثریت افراد در تمام گروه های سنی و جنسی دارای عملکرد تعادلی پایین هستند. همچنین میانگین نمرات استاندارد تعادلی در گروه های سنی و جنسی مورد بررسی نشان از سطح پایین تعادلی دارند. این نتایج لزوم توجه بیشتر سازمان های مرتبط با این کودکان نظیر سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به توانبخشی تعادلی این کودکان را آشکار می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هدایت جو، محمد، رضایی، مهدی، میرزاخانی، نوید، علی زاده، مهدی، ناظری، احمدرضا، و اکبرزاده باغبان، علیرضا. (1396). بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم. طب توانبخشی، 6(3 )، 95-102. SID. https://sid.ir/paper/239975/fa

    Vancouver: کپی

    هدایت جو محمد، رضایی مهدی، میرزاخانی نوید، علی زاده مهدی، ناظری احمدرضا، اکبرزاده باغبان علیرضا. بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(3 ):95-102. Available from: https://sid.ir/paper/239975/fa

    IEEE: کپی

    محمد هدایت جو، مهدی رضایی، نوید میرزاخانی، مهدی علی زاده، احمدرضا ناظری، و علیرضا اکبرزاده باغبان، “بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 3 ، pp. 95–102، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239975/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button