مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 113

چکیده

 مقدمه و اهداف خطاهای گفتاری کودکان با سندرم داون معمولا بی ثبات هستند, به طوری که کودک در هر بار تولید یک گزینه واژگانی آن را به صورت های مختلف تولید می کند. مداخله واژگان پایه برای افزایش ثبات تولیدی در کودکان دارای اختلال بی ثباتی گفتار طراحی شده است. هدف مطالعه حاضر, بررسی اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 فارسی زبان بود. مواد و روش ها مطالعه حاضر در قالب یک طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. 4 کودک با سندرم داون 11-7 ساله در پژوهش حاضر شرکت داشتند. برای هر آزمودنی 12 تا 14 جلسه درمانی برگزار شد. درمان از طریق 70 واژه هدف صورت گرفت. تعمیم ثبات تولیدی از طریق واژه های کنترل ارزیابی شد. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون بی ثباتی نسخه فارسی مجموعه آزمون ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و آزمون وضوح تک کلمات. 7 نقطه ارزیابی در مطالعه حاضر وجود داشت: 2هفته قبل از مداخله, 1هفته قبل از مداخله, درست قبل از مداخله, درست بعد از مداخله, 1هفته بعد از مداخله, 2 هفته بعد از مداخله و 6 ماه بعد از مداخله. علاوه بر این 10 شنونده ناآشنا وضوح گفتار کودکان را از طریق صدای ضبط شده آن ها قبل و بعد از اجرای مداخله قضاوت کردند. یافته ها ثبات تولیدی در تولید تک کلمات بعد از اجرای مداخله واژگان پایه افزایش پیدا کرد. همچنین ثبات تولیدی به دست آمده به واژه های کنترل نیز تعمیم یافت. علاوه بر این وضوح گفتار کودکان نیز بعد از اجرای مداخله افزایش یافت (P<0.05). بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده در راستای نتایج سایر مطالعات, مبنی بر موثر بودن مداخله واژگان پایه در افزایش ثبات تولیدی است. مطالعات بیشتری جهت اطمینان از اثربخشی و اندازه اثر مداخله واژگان پایه در افزایش ثبات و صحت تولیدی و افزایش وضوح گفتار در زبان های دیگر لازم است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فاریابی، فاطمه، ظریفیان، طلیعه، و یادگاری، فریبا. (1396). اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 ساله فارسی زبان. طب توانبخشی، 6(1)، 104-113. SID. https://sid.ir/paper/239996/fa

Vancouver: کپی

فاریابی فاطمه، ظریفیان طلیعه، یادگاری فریبا. اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 ساله فارسی زبان. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(1):104-113. Available from: https://sid.ir/paper/239996/fa

IEEE: کپی

فاطمه فاریابی، طلیعه ظریفیان، و فریبا یادگاری، “اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 ساله فارسی زبان،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 1، pp. 104–113، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239996/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button