مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

970
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 677 | صفحه پایان 686

چکیده

 مقدمه: آگاهی از میزان شناخت و نگرش دانش آموزان به محیط زیست, زمینة تأثیرگذاری بر عملکرد آنها را فراهم می سازد. مطالعة حاضر با هدف بررسی وضعیت دانش, نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام در سال 1395 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی330 دانش آموز در سه پایه تحصیلی متوسطه اول انتخاب و وارد مطالعه شدند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. همچنین از چک لیست برای ارزیابی وضعیت زیست محیطی مدرسه استفاده شد که توسط محقق تکمیل گردید. داده ها با به کارگیری شاخص های آماری توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمون های آماری کای دو, آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی 8/2± 3/10, نگرش 1/11± 6/73 و رفتار 8/14± 9/45 محاسبه شد. نتایج همبستگی آگاهی-نگرش, و نگرش-رفتار معنی بود. نتایج تحلیل رگرسیونی به منظور پیش بینی رفتار نشان دهنده پیش بینی کنندگی متغیرهای نگرش (000/0P=), درآمد (033/0P=) و پایه تحصیلی (028/0P=) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین دانش-نگرش, و نگرش-رفتار, نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان به عنوان آینده سازان فردا احساس می شود. بدیهی است با ارتقای فرهنگ زیست محیطی این دانش آموزان می توان به اهتمام جدی نسل آینده در حفاظت و پاسداری محیط زیست امیدوار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، مهدیه، نقی زاده، محمدمهدی، مظلومی، سجاد، و غضنفری، زینب. (1397). بررسی دانش, نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول. پایش، 17(6 )، 677-686. SID. https://sid.ir/paper/24015/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی مهدیه، نقی زاده محمدمهدی، مظلومی سجاد، غضنفری زینب. بررسی دانش, نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول. پایش[Internet]. 1397؛17(6 ):677-686. Available from: https://sid.ir/paper/24015/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه اسدی، محمدمهدی نقی زاده، سجاد مظلومی، و زینب غضنفری، “بررسی دانش, نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول،” پایش، vol. 17، no. 6 ، pp. 677–686، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button