Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,254
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگو بزنف در ارتقای فعالیت جسمانی زنان پس از زایمان

صفحات

 صفحه شروع 451 | صفحه پایان 461

چکیده

 امروزه کم تحرکی به عنوان یکی از نگرانی های سلامت همگانی مطرح است و زنان به دلایل گوناگون از جمله بارداری بیشتر از مردان در معرض خطر کم تحرکی قرار دارند. این مطالعه نیمه تجربی دارای گروه کنترل با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی براساس الگوی بزنف بر ارتقای فعالیت جسمانی پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی طراحی و اجرا شد. تعداد 168 نفر از زنان مراجعه کننده در دوران پس از زایمان به مراکز بهداشتی درمانی, با روش تخصیص تصادفی و با استفاده از بلوکهای تصادفی با طول متغیر 4 و 6 انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه براساس الگوی بزنف و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی بود که توسط هر دو گروه تکمیل شد. مداخله آموزشی در قالب چهار جلسه در گروه مداخله به اجرا درآمد و گروه کنترل جز مراقبت های رایج پس از زایمان مداخله ای دریافت نکردند. سه ماه پس از اجرای مداخله مجددا پرسشنامه توسط هردو گروه تکمیل و داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پیش آزمون اختلاف معناداری در مشخصات دموگرافیک و میانگین نمرات سازه های الگوی بزنف بین دو گروه نشان نداد (p>0.05). پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرات آگاهی, نگرش, باورهای هنجاری, عوامل قادرکننده و قصد رفتاری تفاوت آماری معنادار مشاهده شد (p<0.001). میزان فعالیت فیزیکی افراد در سطح متوسط و شدید افزایش معنادار داشت (p<0.001). با توجه به نتایج این مطالعه می توان عنوان کرد که مداخله آموزشی براساس الگوی بزنف در ارتقای فعالیت فیزیکی پس از زایمان موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محبوبی راد، اکرم، طل، آذر، شجاعی زاده، داوود، و یاسری، مهدی. (1395). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگو بزنف در ارتقای فعالیت جسمانی زنان پس از زایمان. پایش، 15(4)، 451-461. SID. https://sid.ir/paper/24040/fa

Vancouver: کپی

محبوبی راد اکرم، طل آذر، شجاعی زاده داوود، یاسری مهدی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگو بزنف در ارتقای فعالیت جسمانی زنان پس از زایمان. پایش[Internet]. 1395؛15(4):451-461. Available from: https://sid.ir/paper/24040/fa

IEEE: کپی

اکرم محبوبی راد، آذر طل، داوود شجاعی زاده، و مهدی یاسری، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگو بزنف در ارتقای فعالیت جسمانی زنان پس از زایمان،” پایش، vol. 15، no. 4، pp. 451–461، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24040/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا