مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تداخل زمینه ای و تغییرپذیری تمرین بر اجرا و یادگیری مهارت شوت بسکتبال

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی اثر تداخل زمینه ای و تغییرپذیری تمرین بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از شش نقطه با فواصل (4, 3, 4.5, 5, 3.5, 1.5 متری) و زوایای مختلف از حلقه بسکتبال بوده است. در روز اول, آزمودنی ها (30 نفر) پیش آزمون شامل 15 پرتاب آزاد از فواصل 3, 4.5 و 5 متری را به شیوه مسدود از حلقه انجام دادند. امتیاز پیش آزمون ملاکی برای انتخاب افراد در سه برنامه تمرینی ثابت, متغیر مسدود و متغیر تصادفی بود. در روز دوم تا چهارم, آزمودنی ها هر روز 36 کوشش را انجام می دادند. آزمودنی های گروه متغیر مسدود, شش کوشش متوالی از هر موقعیت, گروه ثابت, 36 کوشش متوالی از فاصله 4.5 متری, و گروه متغیر تصادفی, یک کوشش از هر موقعیت را در شش بار متوالی انجام می دادند. در روز پنجم, آزمون یادداری با 12 کوشش از فواصل 3, 4.5 و 5 متری (4 کوشش از هر نقطه), 12 کوشش از فاصله 4.5 متری و 12 کوشش پرتاب آزاد به طور جداگانه با فاصله های کوتاه اجرا می شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر روی جلسات تمرین و بلوک حاکی از تفاوت معنی دار جلسات تمرین (p=0.000) و گروه (p=0.03) بود. در آزمون یادداری نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر روی آزمون و بلوک حاکی از معنی دار بودن اثر گروه (p=0.001) بود. نتایج تحقیق, حاکی از اثر تداخل زمینه ای در تکالیف با برنامه حرکتی یکسان در افراد ماهر بود. یافته های تحقیق نشان داد که برای یادگیری شوت بسکتبال در افراد ماهر, بهتر است تمرین متغیر تصادفی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهزادی، حجت، حیرانی، علی، خزایی، علی اشرف، و حفظ اللسان، مهرداد. (1389). اثر تداخل زمینه ای و تغییرپذیری تمرین بر اجرا و یادگیری مهارت شوت بسکتبال. تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، 1(1)، 19-30. SID. https://sid.ir/paper/240471/fa

    Vancouver: کپی

    بهزادی حجت، حیرانی علی، خزایی علی اشرف، حفظ اللسان مهرداد. اثر تداخل زمینه ای و تغییرپذیری تمرین بر اجرا و یادگیری مهارت شوت بسکتبال. تحقیقات در علوم زیستی ورزشی[Internet]. 1389؛1(1):19-30. Available from: https://sid.ir/paper/240471/fa

    IEEE: کپی

    حجت بهزادی، علی حیرانی، علی اشرف خزایی، و مهرداد حفظ اللسان، “اثر تداخل زمینه ای و تغییرپذیری تمرین بر اجرا و یادگیری مهارت شوت بسکتبال،” تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، vol. 1، no. 1، pp. 19–30، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button