Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت های زندگی نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 485 | صفحه پایان 495

چکیده

 مقدمه: نوجوانی از مهم ترین دوره های زندگی هر فردی است. این در حالی است که تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی و نیز پیچیده و متنوع شدن روابط انسانی باعث ایجاد فشارهایی بر فرد می شود که مقابله موثر با آن نیازمند توانمندی های روانی-اجتماعی است. این مطالعه به تعیین تاثیر مهارت های زندگی در نوجوانان دختر شهر بیرجند پرداخته است. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت جامعه مورد مطالعه دختران 14-12سال مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1397 بودند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارت های زندگی ساعتچی و همکاران بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه توسط نوجوانان تکمیل گردید. مداخله آموزشی نظریه محور شامل برگزاری شش جلسه آموزشی جهت نوجوانان در رابطه با مهارت کنترل خشم و استرس و یک جلسه اموزشی جهت والدین بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل مهارت های زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 28/43 ± 124/47 و 85/25 ± 148/85 و در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله به ترتیب 34/10 ± 142/4 و 13/95 ± 139/79 بوده است. میانگین نمره در همه ابعاد مهارت های زندگی در گروه مداخله, بطور معنادار افزایش داشته است. بحث و نتیجه گیری: آموزش, ابزاری قدرتمند برای توانمندسازی نوجوانان است. مداخله آموزشی کنترل خشم و استرس مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر مهارت های زندگی موثر است. آموزش هریک از مهارت های زندگی می تواند بر ارتقای وضعیت سایر مهارت ها تاثیر داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مروتی شریف آباد، محمدعلی، میری، محمدرضا، شریف زاده، غلامرضا، دستجردی، رضا، وحدانی نیا، ولی اله، باقرنژادحصاری، بی بی فاطمه، و وحدانی نیا، زهرا. (1398). تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت های زندگی نوجوانان دختر. پایش، 18(5 )، 485-495. SID. https://sid.ir/paper/24051/fa

    Vancouver: کپی

    مروتی شریف آباد محمدعلی، میری محمدرضا، شریف زاده غلامرضا، دستجردی رضا، وحدانی نیا ولی اله، باقرنژادحصاری بی بی فاطمه، وحدانی نیا زهرا. تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت های زندگی نوجوانان دختر. پایش[Internet]. 1398؛18(5 ):485-495. Available from: https://sid.ir/paper/24051/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی مروتی شریف آباد، محمدرضا میری، غلامرضا شریف زاده، رضا دستجردی، ولی اله وحدانی نیا، بی بی فاطمه باقرنژادحصاری، و زهرا وحدانی نیا، “تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت های زندگی نوجوانان دختر،” پایش، vol. 18، no. 5 ، pp. 485–495، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24051/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا