مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,043
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت رشدی قابلیت های تعادل دانش آموزان نابینا، کم بینا و همتایان بینای آنها

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی وضعیت رشدی قابلیت های تعادل کودکان کم بینا و نابینا از طریق مقایسه آنها با همتایان سالم بوده است. شرکت کنندگان این پژوهش توصیفی - مقایسه ای از میان کلیه دانش آموزان 8 الی 12 ساله مدارس همگانی شهر کرمانشاه بودند, 65 نفر بطور تصادفی بعنوان گروه سالم انتخاب شدند, 30 نفر از دانش آموزان مدارس همگانی و استثنائی با تیزی دید بین 0.05 الی 0.4 دیوپتر در چشم برتر بعنوان گروه کودکان کم بینای داوطلب, و 16 نفر از دانش آموزان مدارس استثنائی شهر کرمانشاه با تیزی دید حداکثر 0.04 دیوپتر در چشم برتر بعنوان گروه کودکان نابینای داوطلب انتخاب شدند. برای اندازه گیری تعادل ایستا از تست رامبرگ و برای تعادل پویا از تخته تعادل موازنه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد (در سطح معنی داری p£%5). یافته های آماری نشان دادند که بین سطح رشد قابلیت های تعادل این کودکان تفاوت معنی داری وجود داشت و کودکان سالم در وضعیت بهتری قرار داشتند. یافته های این پژوهش با تاثیر دو گانه مثبت و منفی نقص در بدن همخوانی دارد. این تحقیق نشان دهنده اهمیت سیستم بینایی در کسب اطلاعات از محیط و نقش سازوکارهای جبرانی و اصلاحی در بین کودکان نابینا و کم بینا از طریق استفاده از دیگر حواس در جهت جبران نقص بینایی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی براتی، سعید، احمدی براتی، اکرم، قائینی، سعید، آهنجان، شهرام، و هلبی، فرانک. (1391). وضعیت رشدی قابلیت های تعادل دانش آموزان نابینا, کم بینا و همتایان بینای آنها. تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، 3(9)، 69-77. SID. https://sid.ir/paper/240564/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی براتی سعید، احمدی براتی اکرم، قائینی سعید، آهنجان شهرام، هلبی فرانک. وضعیت رشدی قابلیت های تعادل دانش آموزان نابینا, کم بینا و همتایان بینای آنها. تحقیقات در علوم زیستی ورزشی[Internet]. 1391؛3(9):69-77. Available from: https://sid.ir/paper/240564/fa

    IEEE: کپی

    سعید احمدی براتی، اکرم احمدی براتی، سعید قائینی، شهرام آهنجان، و فرانک هلبی، “وضعیت رشدی قابلیت های تعادل دانش آموزان نابینا, کم بینا و همتایان بینای آنها،” تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، vol. 3، no. 9، pp. 69–77، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button