مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آغازه و پایانه کلامی در درس نامه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 116

چکیده

 منظور از آغازه و پایانه, کلمات یا عباراتی هستند که گوینده, مکالمه خود را با آن ها آغاز یا تمام می کند. نمونه کلیشه ای آغازه, «سلام» است و عبارت «خداحافظ» نیز نمونه ای رایج از پایانه کلامی به شمار می آید. عبارات کلیشه ای و رایجی همچون «تولدت مبارک» یا «نوروزتان پیروز» را نیز می توان به اعتبار کارکرد واقعی شان در میان کاربران زبان, آغازه یا پایانه نامید. در این پژوهش, الگوهای آغازه و پایانه شش درس نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بررسی شده است. منابع مورد مطالعه عبارتند از: پورنامداریان (1386), ثمره (1384), ضرغامیان (1384), صفارمقدم (1391), فرزاد (2004) و شعبانی جدیدی و پرویز بروکشا (2010). یافته های تحقیق نشان می دهد درس نامه های مورد مطالعه, در استفاده از عناصر آغازه و پایانه کلامی, به الگوهای طبیعی و متعارف زبان توجه نکرده اند. همچنین, استفاده از صورت های خطاب رسمی, نسبت به غیررسمی بیشتر است. کاربرد آغازه ها نسبت به پایانه ها بیشتر است و بسیاری از مکالمات در پیکره پژوهش, ناگهان و به گونه ای مصنوعی خاتمه می یابند و در واقع قطع می شوند. محقق بر این باور است که یافته های پژوهش حاضر می تواند توجه مولفان متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان را به کاستی های منابع موجود جلب کرده و اهمیت بازنگری در متون مذکور را خاطرنشان سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قلی فامیان، علی رضا. (1392). آغازه و پایانه کلامی در درس نامه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 2(1)، 99-116. SID. https://sid.ir/paper/240627/fa

    Vancouver: کپی

    قلی فامیان علی رضا. آغازه و پایانه کلامی در درس نامه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1392؛2(1):99-116. Available from: https://sid.ir/paper/240627/fa

    IEEE: کپی

    علی رضا قلی فامیان، “آغازه و پایانه کلامی در درس نامه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 2، no. 1، pp. 99–116، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240627/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button