مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردشناسی مولفه های دیداری در کتاب های آموزشی: جایگاه و تحولات آن ها در کتاب های زبان انگلیسی تخصصی «سمت»

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 94

چکیده

 مولفه های دیداری از جمله عناصر مهم و کارآمد در تهیه و تدوین کتاب های آموزشی به طور عام, و کتاب های آموزش زبان انگلیسی به طور خاص هستند و در دهه های اخیر از حیث نوع و نقش, با ارائه نظریه ها و الگوهای متنوع همراه بوده اند. این دسته از مولفه ها در قالب دو گروه: الف. تصویر (عکس, طراحی, نقاشی, و پویانمایی) و ب. سامانده های ترسیمی طبقه بندی می شوند. در این مقاله ابتدا این دسته از مولفه ها در قالب چند دیدگاه معرفی می شوند و سپس با توجه به اهمیت کتاب های زبان تخصصی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت), به عنوان مهم ترین منابع کتاب های زبان تخصصی در جامعه دانشگاهی ایران, از حیث کمی و کیفی و متناسب با نقش و کارکردشان به شکل توصیفی-تحلیلی در سه دوره (نسل) کتاب های زبان تخصصی بررسی می شوند. نتایج یافته ها نشان می دهد این مولفه های دیداری مشخصا در نسل جدید کتاب های زبان تخصصی تا حدودی نمود یافته و در نسل دوم و به ویژه در نسل اول نادیده گرفته شده است. درخصوص نسل سوم نیز شاهد قوت و البته ضعف از حیث میزان و نوع مولفه های دیداری به کاررفته هستیم که متناسب با موضوع کتاب ها, این قوت و ضعف ها متفاوت است. پس از بررسی این موارد, پیشنهادهایی کاربردی برای تقویت این بعد ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایرانمهر، ابوطالب، و داوری، حسین. (1398). کارکردشناسی مولفه های دیداری در کتاب های آموزشی: جایگاه و تحولات آن ها در کتاب های زبان انگلیسی تخصصی «سمت». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23(45 )، 66-94. SID. https://sid.ir/paper/240818/fa

    Vancouver: کپی

    ایرانمهر ابوطالب، داوری حسین. کارکردشناسی مولفه های دیداری در کتاب های آموزشی: جایگاه و تحولات آن ها در کتاب های زبان انگلیسی تخصصی «سمت». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1398؛23(45 ):66-94. Available from: https://sid.ir/paper/240818/fa

    IEEE: کپی

    ابوطالب ایرانمهر، و حسین داوری، “کارکردشناسی مولفه های دیداری در کتاب های آموزشی: جایگاه و تحولات آن ها در کتاب های زبان انگلیسی تخصصی «سمت»،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 23، no. 45 ، pp. 66–94، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button