Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,020
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

781
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی1 براساس تکنیک خوانایی کلوز

صفحات

 صفحه شروع 142 | صفحه پایان 161

چکیده

 با توجه به جایگاه ویژه ی زبان عربی در ایران و آمیختگی زبان و ادبیات فارسی با آن, آموختن زبان عربی به منظور فهم بهتر ادبیات فارسی, لازم است. و در همین راستا هر سال کتاب های درسی مختلفی به منظور تدریس زبان عربی به دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی, تألیف و تدوین می شود و نکته ی قابل تأمل این است که محتوای این کتب تا چه اندازه برای مخاطبان قابل درک می باشد. لذا به منظور تعیین سطح خوانایی مواد درسی باید محتوای آن ها تحلیل و ارزیابی شود. یکی از شیوه هایی که به تحلیل و بررسی میزان خوانایی متون درسی می پردازد, شاخص خوانایی کلوز است. پژوهش حاضر با به کارگیری شاخص خوانایی کلوز به بررسی میزان سطح خوانایی کتاب «متون و قواعد زبان عربی 1» پرداخته است. روش پژوهش, تحلیل محتوا بر پایه ی شاخص خوانایی کلوز بوده و ابزار پژوهش, آزمون چندگزینه ای محقق ساخته ای است که بر روی یک نمونه ی 36 نفری از دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اجرا گردید. نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین به دست آمده از آزمون, 17/41 درصد می باشد که نشان دهنده ی دشوار بودن محتواست و اینکه متن کتاب در سطح استرس و فشار روانی می باشد و با سطح فراگیران تناسب ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، اسحاق، و ایمانی فرد، لیلا. (1397). سنجش خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی1 براساس تکنیک خوانایی کلوز. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 22(43 )، 142-161. SID. https://sid.ir/paper/240830/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی اسحاق، ایمانی فرد لیلا. سنجش خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی1 براساس تکنیک خوانایی کلوز. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1397؛22(43 ):142-161. Available from: https://sid.ir/paper/240830/fa

    IEEE: کپی

    اسحاق رحمانی، و لیلا ایمانی فرد، “سنجش خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی1 براساس تکنیک خوانایی کلوز،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 22، no. 43 ، pp. 142–161، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240830/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا