مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

342
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 140

چکیده

 در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده, زبان آموزشی واحدی دنبال می شود امکان ظهور و بروز نیم­ زبانگی و ایجاد کد زبانی ِمحدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبان های مادری و آموزشی به تسلط کافی نمی رسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار می گیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی» پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی است. جامعه پژوهشی شامل 18دانش آموز لر زبان و 6 دانش آموز فارسی زبان پایه پنجم ابتدایی می­ باشد که در سال تحصیلی 1395-1394در مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر مشغول تحصیل بودند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ­ ساخت یافته گردآوری و پس از پیاده سازی, تحلیل مضمونی شد. بر اساس یافته ها از 18دانش آموز لر زبان, 16 نفر نیم زبانه(دارای کد زبانی محدود) هستند. 2 نفر(دارای مادران تحصیل کرده و شاغل) به همراه تمامی دانش آموزان فارسی زبان دارای کد زبانی گسترده هستند. میزان فعالیت های اجتماعی-آموزشی و سرمایه فرهنگی دانش آموزان نیم زبانه نسبت به دانش آموزان کد گسترده پایین تر است. "بازتولید فرهنگی", "پنهان کردن هویت" و"آرزوی تحصیل در مدرسه لری" از مهمترین مضامین تحقیق است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، مرضیه، موسوی خامنه، مرضیه، و منادی، مرتضی. (1398). بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی. جامعه پژوهی فرهنگی، 10(2 )، 111-140. SID. https://sid.ir/paper/241230/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مرضیه، موسوی خامنه مرضیه، منادی مرتضی. بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی. جامعه پژوهی فرهنگی[Internet]. 1398؛10(2 ):111-140. Available from: https://sid.ir/paper/241230/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه محمدی، مرضیه موسوی خامنه، و مرتضی منادی، “بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی،” جامعه پژوهی فرهنگی، vol. 10، no. 2 ، pp. 111–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button