Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,824
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 245

چکیده

 صادرات کالاهای غیرنفتی و به طور خاص محصولات کشاورزی, اهمیت ویژه ای در فعالیت های اقتصادی ایران دارد و تاثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور انکارناپذیر است. از این رو, گسترش صادرات بخش کشاورزی می تواند زمینه مناسبی را برای حضور ایران در بازارهای جهانی در امر صادرات کالاهای غیرنفتی فراهم سازد. در بین صادرات کشاورزی ایران, محصول کشمش نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر نیز به بررسی ابعاد تجاری-صادراتی کشمش ایران از جمله مزیت نسبی صادراتی, ساختار بازار صادرات جهانی, بازارهای هدف صادراتی, نقشه ریزی تجاری و محاسبه شاخص ادغام جهانی, طی سال های 2000 تا 2009 پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که طی دوره مورد بررسی, کشور ایران در صادرات کشمش دارای مزیت نسبی بالایی بوده هر چند از سال 2004 به بعد مزیت نسبی این محصول روندی نزولی داشته است. همچنین با در نظر گرفتن شاخص های اولویت بندی بازار هدف و شاخص ادغام جهانی, کشورهای الجزایر, پاناما, لسوتو و سنت کیتس و نویس, بهترین بازارهای هدف صادراتی محصول کشمش ایران بوده اند. علاوه بر این, ساختار بازار جهانی محصول کشمش از نوع انحصار چندجانبه بسته بوده و نقشه تجاری بازار این محصول نیز نشان می دهد که بازار صادرات ایران رو به افول است. در نهایت, پیشنهاد می شود که با بازنگری در سیاست های حمایتی در خصوص تولید, فراوری, بازاریابی و تجارت این محصول, زمینه گسترش صادرات و حفظ جایگاه رقابتی ایران در بازار جهانی فراهم شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیرنژاد، حمید، شهابی، سعیده، و نویدی، حامد. (1394). بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 23(90)، 217-245. SID. https://sid.ir/paper/24169/fa

    Vancouver: کپی

    امیرنژاد حمید، شهابی سعیده، نویدی حامد. بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1394؛23(90):217-245. Available from: https://sid.ir/paper/24169/fa

    IEEE: کپی

    حمید امیرنژاد، سعیده شهابی، و حامد نویدی، “بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ایران،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 23، no. 90، pp. 217–245، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا