مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 132

چکیده

 پ‍ژوه‍ش ح‍اض‍ر ب‍ا ه‍دف ب‍ررس‍ی م‍ی‍زان ت‍وج‍ه ب‍ه مولفه های آموزش چند فرهنگی در ک‍تاب ه‍ای درسی دوره م‍ت‍وس‍طه در س‍ال ت‍ح‍ص‍ی‍ل‍ی931392 ان‍ج‍ام ش‍د. تحقیق به شیوه تحلیل محتوا و اسنادی انجام شده است. جامعه پژوهشی حاضر, شامل کلیه کتاب های درسی دوره دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی 93-1392 است که درمجموع شامل 32 کتاب است. از بین جامعه پژوهش, تعداد 7 عنوان کتاب درسی شامل کتاب های؛ مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه, جامعه شناسی 1, جامعه شناسی 2, علوم اجتماعی سال چهارم متوسطه, تاریخ ایران و جهان 1و 2, تاریخ شناسی سال چهارم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی که توقع طرح مولفه های آموزش چند فرهنگی در آن ها وجود دارد, نمونه پژوهش را تشکیل می دهند. . ابزار پژوهش در بخش تحلیل اسنادی فرم فیش برداری و در بخش تحلیل محتوا چک لیست یا سیاهه تحلیل محتوا بوده است. داده های تحلیل محتوا با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. ع‍م‍ده ت‍ری‍ن ی‍اف‍ت‍ه ه‍ای پ‍ژوه‍ش ع‍ب‍ارت اند از: از م‍ج‍م‍وع 180 ف‍راوان‍ی م‍رت‍ب‍ط در ک‍ت‍ب درس‍ی دوره م‍ت‍وس‍طه , کتاب درسی تاریخ (1) با 76 ف‍راوان‍ی مرتبط با مولفه های آموزش چند فرهنگی , ی‍ع‍ن‍ی (42.22%) بیشترین میزان توجه به مولفه های آموزش چند فرهنگی و کتاب درسی مطالعات اجتماعی اول متوسطه با 5 فراوان یعنی (2.77%), کمترین میزان توجه به مولفه های آموزش چند فرهنگی را داشته اند. از بین مولفه های مطرح در آموزش چند فرهنگی بیشترین میزان توجه به مولفه «معرفی فرهنگ های مختلف به دانش آموزان در محتوای کتب درسی» با 59 فراوانی مرتبط با مولفه های آموزش چند فرهنگی یعنی (32.77%) و کمترین میزان توجه مربوط به مولفه های «کمک به درک و تحمل آراء متفاوت از فرهنگ های دیگر در محتوای کتب درسی و تعریف تکالیف چند فرهنگی برای دانش آموزان در محتوای کتب درسی» با یک فراوانی یعنی (0.55%) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، رضا، و سبحانی نژاد، مهدی. (1394). مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی. نظریه و عمل در برنامه درسی، 3(5 )، 111-132. SID. https://sid.ir/paper/241877/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی رضا، سبحانی نژاد مهدی. مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1394؛3(5 ):111-132. Available from: https://sid.ir/paper/241877/fa

    IEEE: کپی

    رضا وفایی، و مهدی سبحانی نژاد، “مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 3، no. 5 ، pp. 111–132، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button