مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

متولی تربیت معلم: آموزش عالی یا آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 118

چکیده

 پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای صلاحیت آموزش عالی و آموزش و پرورش در کار تربیت معلم انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی, با کدگذاری باز داده های حاصل از مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ, کدگذاری و مقوله بندی و سپس تحلیل شدند. شرکت کنندگان در این پژوهش, به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در مجموع 22 نفر نمونه را تشکیل دادند. از مجموع دیدگاه ها و نظرات مصاحبه شوندگان, این چهار دیدگاه شناسایی شدند ( موافق با آموزش عالی, موافق با آموزش و پرورش, موافق مشروط با هر دو نهاد, مشروط با ساختار جدید). کم توجهی به تمرین های عملی, فقدان مدارس وابسته به آموزش عالی برای کارورزی؛ و ارزشیابی نامناسب عملکرد دانشجویان در طول دوره کارورزی, از مهم ترین نقاط ضعف آموزش عالی برشمرده می شوند. همچنین توانمندی علمی پایین تر اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان, انعطاف پذیری اندک و آزادی های بسیار محدود اندیشه برای تحول و تغییر, مهارت های ضعیف درپژوهش, و تمرکز گرایی شدید آموزش و پرورش نیز از ضعف های مهم آموزش و پرورش و بویژه دانشگاه فرهنگیان است.موافقین با دیدگاه ساختار جدید برای تربیت معلم, نقاط ضعفی از قبیل: ضعف در پژوهش و تحلیل مسائل تربیتی, ضعف در نظریه پردازی و عمل و ارائه راهکارهایی برای بهبود تربیت معلم, ضعف در تدوین محتوای مناسب برای برنامه های درسی تربیت معلم را به هر دو نهاد نسبت می دهند. در نهایت با توجه به مولفه برنامه درسی تربیت معلم چهار بعد پیشنهادی: دانش محتوائی, دانش تربیتی عام, دانش تربیتی توام با کارورزی و برنامه آغازین ورود به حرفه معلمی ارائه شد که از تقسیم کار بین نهاد آموزش و پرورش و آموزش عالی در اجرای تربیت معلم حمایت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، مریم، پارسا، عبداله، و صفایی مقدم، مسعود. (1395). متولی تربیت معلم: آموزش عالی یا آموزش و پرورش. نظریه و عمل در برنامه درسی، 4(8 )، 85-118. SID. https://sid.ir/paper/241903/fa

    Vancouver: کپی

    زارع مریم، پارسا عبداله، صفایی مقدم مسعود. متولی تربیت معلم: آموزش عالی یا آموزش و پرورش. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1395؛4(8 ):85-118. Available from: https://sid.ir/paper/241903/fa

    IEEE: کپی

    مریم زارع، عبداله پارسا، و مسعود صفایی مقدم، “متولی تربیت معلم: آموزش عالی یا آموزش و پرورش،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 4، no. 8 ، pp. 85–118، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241903/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button