مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,979
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,376
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران

صفحات

 صفحه شروع 302 | صفحه پایان 311

چکیده

 زمینه و هدف: «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که به عنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکل گیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقاله ی حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر مطالعه ای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونه گیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع داده ها ادامه یافت. 18 مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزه های روانشناسی, علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. داده ها همزمان با انجام مصاحبه ها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافته ها: فرایند تجزیه وتحلیل داده ها منجر به استخراج سه درون مایه ی اصلی در زمینه ی شکل گیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده, نقش مدرسه, و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلی ترین نهادهای شکل دهنده ی هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکل گیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار می شود. نتایج این مقاله می تواند در تعیینِ ضرورت ها و اولویت های اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه, و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رئوف ملایری، مریم، بهشتی، سعید، اسکندری، حسین، و عباس پور، عباس. (1397). نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(3 )، 302-311. SID. https://sid.ir/paper/242363/fa

    Vancouver: کپی

    رئوف ملایری مریم، بهشتی سعید، اسکندری حسین، عباس پور عباس. نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(3 ):302-311. Available from: https://sid.ir/paper/242363/fa

    IEEE: کپی

    مریم رئوف ملایری، سعید بهشتی، حسین اسکندری، و عباس عباس پور، “نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 3 ، pp. 302–311، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242363/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button