مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 221

چکیده

 زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی به ویژه در مفهوم سازی, انعطاف پذیری ذهنی, آغازگری و طرح پذیری, بازداری و حافظه ی شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل است. جامعه ی پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال 1396 است. با روش نمونه گیری دردسترس 40 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 45دقیقه ای با روش شناختی آموزش دید. گروه ها از نظر مفهوم سازی, انعطاف پذیری ذهنی, آغازگری و طرح پذیری, بازداری و حافظه ی شنیداری در مراحل پیش آزمون و پس آزمون ارزیابی شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهوم سازی, انعطاف پذیری ذهنی, آغازگری و طرح پذیری, بازداری و حافظه ی شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (0/001 > P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی می تواند میزان مفهوم سازی, انعطاف پذیری ذهنی, آغازگری و طرح پذیری, بازداری و حافظه ی شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می توانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صیادی، مسعود، افتخارصعادی، زهرا، مکوندی، بهنام، و حافظی، فریبا. (1397). تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(3 )، 213-221. SID. https://sid.ir/paper/242365/fa

    Vancouver: کپی

    صیادی مسعود، افتخارصعادی زهرا، مکوندی بهنام، حافظی فریبا. تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(3 ):213-221. Available from: https://sid.ir/paper/242365/fa

    IEEE: کپی

    مسعود صیادی، زهرا افتخارصعادی، بهنام مکوندی، و فریبا حافظی، “تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 3 ، pp. 213–221، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا