مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله ی آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 266 | صفحه پایان 276

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از مطالعه ی حاضر تعیین تأثیر مداخله ی آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی است که بر روی 120 دانش آموز پایه ی پنجم پسرانه ی شهر سنندج در سال 1395 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. پس از تخصیص تصادفی دانش آموزان به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر), اطلاعات اولیه ی آن ها جمع آوری شد. سپس مداخله ی آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. هشت هفته پس از اجرای برنامه ی آموزشی, داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه ی 22 و آزمون های تی مستقل, تی زوجی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در بیشتر سازه های مدل همچون حساسیت درک شده (0/06 =P), شدت درک شده (0/7 =P), منافع درک شده (0/6 =P), خودکارآمدی (0/8 =P) و راهنما برای عمل (0/8 =P) اختلاف معنی داری وجود ندارد. اگرچه تنها در سازه های موانع (0/001 =P) بین دو گروه رابطه ی معنی دار آماری یافت شد, نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرات سازه های مدل در دو گروه وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش در مدارس ابتدایی به تنهایی کافی نیست و مشارکت والدین, مربیان بهداشت و معلمان در کنار طراحی مداخلات جدید برای بهبود عملکرد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان امری اجتناب ناپذیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیم زاده، اردشیر، فقیه سلیمانی، پرشنگ، رحمانی، خالد، و باقری، شراره. (1397). تأثیر مداخله ی آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(3 )، 266-276. SID. https://sid.ir/paper/242366/fa

    Vancouver: کپی

    رحیم زاده اردشیر، فقیه سلیمانی پرشنگ، رحمانی خالد، باقری شراره. تأثیر مداخله ی آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(3 ):266-276. Available from: https://sid.ir/paper/242366/fa

    IEEE: کپی

    اردشیر رحیم زاده، پرشنگ فقیه سلیمانی، خالد رحمانی، و شراره باقری، “تأثیر مداخله ی آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 3 ، pp. 266–276، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا