مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان پسر

صفحات

 صفحه شروع 298 | صفحه پایان 310

چکیده

 زمینه و هدف: نوجوانی مخاطره آمیزترین دوران زندگی ازنظر شروع مصرف مواد مخدر است و آموزش یکی از اساسی ترین روش های پیشگیری از اعتیاد است. هدف مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی در پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان پسر شهر قزوین با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. 216 دانش آموز با نمونه گیری چندمرحله ای در قالب دو گروه تجربی و کنترل در مطالعه شرکت کردند. 5 جلسه آموزش در قالب گروه های 8-15 نفری با روش های ایفای نقش, بارش افکار و بحث گروهی به گروه تجربی ارائه شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودگزارش دهی شامل سوالات جمعیت شناختی, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده, قصد و رفتار پیشگیرانه بر اساس پاسخ های پنج  گزینه ای لیکرت بود. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آزمون بازآزمون و آلفای کرونباخ تائید شد. داده ها قبل و 2 ماه بعد از آموزش با SPSS 20 و آزمون های کای اسکوئر, تی زوجی و مستقل, آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نگرش (از 17.4±26.3 به 21.6±45.7), هنجار انتزاعی (از 14.6±20.4 به 15.2±33.4), کنترل رفتاری درک شده (از 20.9±36.6 به 27.3±58.4), قصد (از 2.2±6.24 به 3.8±11.4) و رفتار پیشگیری کننده از اعتیاد (از 9.5±24.11 به 13.7±40.6) بعد از آموزش در گروه تجربی به طور معناداری بهبود یافت (p<0.001).نتیجه گیری: نظریه رفتار برنامه ریزی شده چهارچوب مناسبی را جهت طراحی مداخله آموزشی به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان ارائه می کند و کاربرد آن در برنامه های ارتقاء سلامت مدارس و پیشگیری از اعتیاد توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدی زیدی، عیسی، و پاک پورحاجی آقا، امیر. (1394). کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان پسر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(4)، 298-310. SID. https://sid.ir/paper/242373/fa

Vancouver: کپی

محمدی زیدی عیسی، پاک پورحاجی آقا امیر. کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان پسر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(4):298-310. Available from: https://sid.ir/paper/242373/fa

IEEE: کپی

عیسی محمدی زیدی، و امیر پاک پورحاجی آقا، “کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان پسر،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 4، pp. 298–310، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242373/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button