مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

545
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین ویژگی های یک برنامه مدرسه محور جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان و ارایه چارچوب مداخله ای: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف: کم تحرکی با شیوه زندگی سالم مغایرت داشته و در گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان رو به فزونی است. برای پیاده سازی هر برنامه تندرستی باید درک عمیقی از زندگی آن برنامه داشت. هدف از این مطالعه شناسایی خصوصیات یک برنامه مداخله ای مدرسه مدار برای ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان از دیدگاه ذی نفعان اعم از کارشناسان و مسئولین امر سلامت دانش آموزی, دانش آموزان و والدین آنهاست.مواد و روش ها: مطالعه به صورت کیفی و از طریق مصاحبه و بحث گروهی متمرکز با دانش آموزان و والدین آنها و طیف های متفاوتی از کارشناسان وزارت خانه ها و صاحبنظران برنامه های بهداشتی در سطح کلان انجام پذیرفت.4 بحث گروهی متمرکز با دانش آموزان و والدین آنها, تعداد 24 مصاحبه با کارشناسان وزارت خانه های درگیر در امر سلامت دانش آموزی و تعداد 6 مصاحبه با صاحبنظران برنامه های بهداشتی در سطح کلان انجام شده و داده ها هم با روش تحلیل محتوا آنالیز شد.یافته ها: نتایج این مطالعه به دو بخش تقسیم شد: الف) مشکلات موجود و خصوصیات یک برنامه مداخله ای مدرسه مدار برای ارتقاء فعالیت جسمی از دیدگاه دانش آموزان, والدین و کارشناسان وزارت خانه ها ؛ ب) چگونگی اجرا و فرایند ادغام این برنامه در سیستم بهداشتی مدارس از دیدگاه سیاستگذاران و استادان. در مجموع در بخش الف 3 گروه و 28 تم و در بخش ب نیز 2 گروه و 22 تم شناسایی شد. مشکلات مدیریتی وکمبود منابع مالی و انسانی از مشکلات اصلی نظام فعلی مدارس عنوان شد. یافته های مطالعه بر اهمیت افزایش ساعت زنگ ورزش و هدفمندسازی آن, به کارگیری نیروی متخصص و استعدادیابی در مدارس, برگزاری کلاس های فوق برنامه در روز پنج شنبه و درگیر کردن والدین در فعالیت های جسمانی فرزندانشان تاکید می کرد. نتایج حاصل از مصاحبه با استادان و سیاستگذاران امر سلامت دانش آموزی منجر به شناسایی یک چارچوب بیست مرحله ای برای پیاده سازی برنامه مداخله ای شد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از کمبود شدید منابع مالی و انسانی در مدارس و وجود نداشتن برنامه ای منسجم و نظام مند برای ارتقاء فعالیت جسمانی در مدارس بود. می توان از چارچوب شناسایی شده برای پیاده سازی سایر مداخلات سلامت در مدارس نظیر بهبود وضعیت تغذیه استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپیدارکیش، مهدی، نجات، سحرناز، حق جو، لیلا، مونسان، لیلا، شکری، فاطمه، الماسی حشیانی، امیر، و مجدزاده، رضا. (1396). تبیین ویژگی های یک برنامه مدرسه محور جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان و ارایه چارچوب مداخله ای: یک مطالعه کیفی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 5(2)، 90-101. SID. https://sid.ir/paper/242391/fa

    Vancouver: کپی

    سپیدارکیش مهدی، نجات سحرناز، حق جو لیلا، مونسان لیلا، شکری فاطمه، الماسی حشیانی امیر، مجدزاده رضا. تبیین ویژگی های یک برنامه مدرسه محور جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان و ارایه چارچوب مداخله ای: یک مطالعه کیفی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1396؛5(2):90-101. Available from: https://sid.ir/paper/242391/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سپیدارکیش، سحرناز نجات، لیلا حق جو، لیلا مونسان، فاطمه شکری، امیر الماسی حشیانی، و رضا مجدزاده، “تبیین ویژگی های یک برنامه مدرسه محور جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان و ارایه چارچوب مداخله ای: یک مطالعه کیفی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 5، no. 2، pp. 90–101، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button