مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,773
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 54

چکیده

 زمینه و هدف: فقر آهن یکی از عمده ترین علل کم خونی, بخصوص در دختران است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی, نگرش و رفتار دانش آموزان دختر راهنمایی شهر گرگان در مورد کم خونی فقر آهن انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که بر روی 400 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی دخترانه شهر گرگان که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند, انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 51 سوال بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود. قبل از مداخله آموزشی پیش آزمون انجام شد, سپس یک برنامه آموزشی در زمینه کم خونی فقر آهن به اجرا درآمد و شش هفته بعد همان پرسشنامه مجددا به شرکت کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تست و کای اسکوئر در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین آگاهی, نگرش و عملکرد دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشت اما بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی, نگرش و عملکرد در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی داری پیدا کرد (P<0.05). در ابعاد الگوی اعتقاد بهداشتی حساسیت درک شده, شدت درک شده و راهنماها برای عمل بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود داشت ولی در بعد منافع و موانع درک شده این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه فقر آهن بود. لذا پیشنهاد می شود برنامه آموزشی بر اساس این الگو برای دانش آموزان دختر در ابعاد وسیع تری به اجرا در آید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوریان، مرتضی، شفیعیان، زینب، قربانی، مصطفی، رحیم زاده برزکی، هادی، چرکزی، عبدالرحمان، آسایش، حمید، رستگاری مهر، بابک، و رضاپور، عزیز. (1392). بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 1(2)، 49-54. SID. https://sid.ir/paper/242448/fa

    Vancouver: کپی

    منصوریان مرتضی، شفیعیان زینب، قربانی مصطفی، رحیم زاده برزکی هادی، چرکزی عبدالرحمان، آسایش حمید، رستگاری مهر بابک، رضاپور عزیز. بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1392؛1(2):49-54. Available from: https://sid.ir/paper/242448/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی منصوریان، زینب شفیعیان، مصطفی قربانی، هادی رحیم زاده برزکی، عبدالرحمان چرکزی، حمید آسایش، بابک رستگاری مهر، و عزیز رضاپور، “بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 1، no. 2، pp. 49–54، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button