مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,095
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 115

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از راه های دستیابی به جامعه سالم, آموزش نوجوانان در زمینه رفتارهای سالم است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به شیوه همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر بستک انجام شد.مواد و روش ها: جمعیت مورد مطالعه دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر بستک بودند. مطالعه به صورت نیمه تجربی انجام شد. 201 دانش آموز در گروه مداخله و 157 دانش آموز در گروه شاهد قرار گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد مقیاس ارتقای سلامت جوانان جمع آوری شد. این پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را در شش حیطه شامل تغذیه, حمایت اجتماعی, مسوولیت فردی سلامتی, ارزش گذاری سلامتی, ورزش و کنترل استرس ارزیابی می کند. مداخله آموزشیار طریق همسانان انجام گرفت. داده ها قبل و دو ماه بعد از مداخله جمع آوری شد و با استفاده از SPSS19 و آزمون های تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در گروه مداخله در مقایسه با قبل از آموزش در تمامی حیطه ها به جز حیطه ارزش گذاری سلامتی افزایش معناداری (در سطح 0.05) یافته بود (p>0.001)؛ اما در گروه شاهد در تمامی حیطه ها کاهش معناداری (p<0.05) در میانگین این رفتارها مشاهده شد. پس از مداخله آموزشی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان در هر شش حیطه شامل تغذیه, حمایت اجتماعی, مسوولیت پذیری فردی سلامتی, ارزش گذاری سلامتی, ورزش و کنترل استرس در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد اختلاف آماری معناداری داشت (p>0.001).نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد آموزش به شیوه همسانان می تواند در تغییر رفتار نوجوانان به سمت رفتارهای سالم موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدی زاده فینی، الهام، مدنی، عبدالحسین، علیزاده، علی، قنبرنژاد، امین، و آقاملایی، تیمور. (1394). تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(2)، 105-115. SID. https://sid.ir/paper/242459/fa

Vancouver: کپی

احمدی زاده فینی الهام، مدنی عبدالحسین، علیزاده علی، قنبرنژاد امین، آقاملایی تیمور. تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(2):105-115. Available from: https://sid.ir/paper/242459/fa

IEEE: کپی

الهام احمدی زاده فینی، عبدالحسین مدنی، علی علیزاده، امین قنبرنژاد، و تیمور آقاملایی، “تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان)،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 2، pp. 105–115، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242459/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button