مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,073
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

997
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش های تنظیم هیجان و تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 223

چکیده

 زمینه و هدف: کودک کم توان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده به ویژه مادر ایجاد می کند. با توجه به اهمیت به زیستی روانی مادر در خانواده و جامعه, هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش های تنظیم هیجان و تاب آوری بر به زیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی بود.مواد و روش ها: در این مطالعه شبه تجربی (پیش آزمون- پس آزمون) 30 نفر از مادران دانش آموزان کم توان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان (هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) و برای گروه دوم آموزش تاب آوری (هفته ای دو جلسه یک ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی ها پیش از آغاز آموزش و پس ازآن, مقیاس به زیستی روان شناختی ریف (فرم 84 سوالی) را پر کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر به زیستی روان شناختی و مولفه های آن در گروه آموزش تاب آوری در مرحله پس آزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایش یافته است (0.05>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مولفه خودمختاری با اندازه اثر 0.68 و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مولفه پذیرش خود با اندازه اثر 0.26 است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش های تاب آوری و تنظیم هیجان بر ارتقای به زیستی روان شناختی مادران موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرادی کیا، حامد، ستارپورایرانقی، فریبا، و امامقلیان، سونیا. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش های تنظیم هیجان و تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 5(3 )، 213-223. SID. https://sid.ir/paper/242495/fa

Vancouver: کپی

مرادی کیا حامد، ستارپورایرانقی فریبا، امامقلیان سونیا. مقایسه اثربخشی آموزش های تنظیم هیجان و تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1396؛5(3 ):213-223. Available from: https://sid.ir/paper/242495/fa

IEEE: کپی

حامد مرادی کیا، فریبا ستارپورایرانقی، و سونیا امامقلیان، “مقایسه اثربخشی آموزش های تنظیم هیجان و تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 5، no. 3 ، pp. 213–223، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242495/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا