مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: استرس, اضطراب و افسردگی به عنوان عوامل سلامت روانی, مشکلات متعددی برای دانشجویان که قشر آینده ساز کشور هستند, ایجاد می کند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. برای دست یابی به هدف مذکور, 186 دانشجوی پسر با روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه استرس, اضطراب و افسردگی روی تمامی آن ها اجرا گردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشجویانی که نمره 28 به بالا را در پرسشنامه کسب کرده بودند, تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش, آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به صورت گروهی در 8 جلسه (هفته ای دو جلسه 90 دقیقه ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب, استرس و افسردگی لویندا گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکت کننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پس آزمون کاهش یافته است (p>0.001).نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجان نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی را به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صبحی قراملکی، ناصر، پرزور، پرویز، آقاجانی، سیف اله، و نریمانی، محمد. (1394). اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(1)، 5-13. SID. https://sid.ir/paper/242518/fa

Vancouver: کپی

صبحی قراملکی ناصر، پرزور پرویز، آقاجانی سیف اله، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(1):5-13. Available from: https://sid.ir/paper/242518/fa

IEEE: کپی

ناصر صبحی قراملکی، پرویز پرزور، سیف اله آقاجانی، و محمد نریمانی، “اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 1، pp. 5–13، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242518/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button