مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رابطه ی شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 37

چکیده

 برخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفه ی هنر کانت, مقاله حاضر در صدد بررسی رابطه ی نظریه ی شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهنده ی شناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ه ی شناخت کانت, از یک سو بر مقولات پیشین, تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان, تأکید و از سوی دیگر بر قوه ی تخیل متمرکز و از مباحث کانت در «نقد قوه ی حکم » نیز برای ارتباط دادن هنر و شناخت از منظر وی بهره گرفته شده است. پس از واکاوی این موضوعات, مقاله سعی نموده تا با مشخص نمودن نسبت نظریه ی شناخت کانت و روان شناسی گشتالت, به بررسی تأثیر این روان شناسی بر طیفی خاص از کتب آموزش هنر مدرن بپردازد و نحوه ی تبلور اندیشه وی در هنر مدرن را با مطالعه نظریات جئورگی کپس و رودولف آرنهایم مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی و هدف آن برقراری رابطه ی میان فلسفه کانت و هنر مدرن است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نظریه ی شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن در پذیرش قوانین ثابت ذهنی حاکم بر شناخت «صورت » تشابه دارند و فلسفه ی کانت م یتواند تبیین شناخت-شناسانه ی کامل تری را برای این موضوع فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افهمی، رضا، و بسکابادی، مونس. (1396). تحلیل رابطه ی شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 10(19 )، 23-37. SID. https://sid.ir/paper/242682/fa

    Vancouver: کپی

    افهمی رضا، بسکابادی مونس. تحلیل رابطه ی شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی[Internet]. 1396؛10(19 ):23-37. Available from: https://sid.ir/paper/242682/fa

    IEEE: کپی

    رضا افهمی، و مونس بسکابادی، “تحلیل رابطه ی شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن،” نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، vol. 10، no. 19 ، pp. 23–37، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button