مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

889
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جایگاه “ قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی-تاریخی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 119

چکیده

 در فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی, حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار, پیش از هر اقدامی, بایسته به شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی, مطالعه و «تفسیر » هر آنچه به گونه ای با اثر تاریخی پیوسته و همبسته است, می پردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک » در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به «نیت مؤلف » یا «قصد هنرمند » از راه های شناخت معنا و تفسیر یک اثر در نقد ادبی و هنری است. این پژوهش به مطالعه در جایگاه قصد هنرمند در مداخلات حفاظتی و مرمتی پرداخته است. روش تحقیق, توصیفی-تحلیلی, گردآوری داده ها از طریق بررسی منابع مکتوب و نتیجه گیری از طریق تحلیل داده ها و استدلال بوده است. در ابتدا به مفهوم قصدگرایی در نقد هنر, ضد قصدگرایی, و انواع آن پرداخته شد. انواع قصدگرایی عبارت بودند از: قصدگرایی مطلق, قصدگرایی متعادل, قصدگرایی انحصاری, قصدگرایی شمولی و قصدگرایی فرضی. در ادامه انواع قصدگرایی در بستر حفاظت و مرمت آثار تاریخی تحلیل شد. قصدگرایی های مطلق, انحصاری و فرضی, جایگاهی در این فرآیند نداشتند. قصدگرایی شمولی با رویکرد رایج در حفاظت و مرمت آثار, نزدیکی داشت. در نهایت دو دیدگاه ارائه شد: 1. قصدگرایی متعادل, با احترام به اصالت مادی و معنوی اثر, شامل اصالت کاربرد, ماده, شکل, و محیط, رویکردی متناسب تر از سایر انواع قصدگرایی در فرآیند حفاظت و مرمت آثار ارائه می دهد. 2. اثر تاریخی موجودیتی است دارای هویتی پویا و مستقل که ورای نیت هنرمند سازنده به سیر حیات خود در طول تاریخ ادامه می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محتشم، عادله. (1395). بررسی جایگاه “ قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی-تاریخی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 9(18 )، 101-119. SID. https://sid.ir/paper/242688/fa

    Vancouver: کپی

    محتشم عادله. بررسی جایگاه “ قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی-تاریخی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی[Internet]. 1395؛9(18 ):101-119. Available from: https://sid.ir/paper/242688/fa

    IEEE: کپی

    عادله محتشم، “بررسی جایگاه “ قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی-تاریخی،” نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، vol. 9، no. 18 ، pp. 101–119، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242688/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button