Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,235
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

996
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

25

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مزیت نسبی محصولات عمده باغبانی ایران

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 72

چکیده

 با توجه به مزیت نسبی فعالیتهای مختلف اقتصادی, یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی اقتصادی است.با توجه به اهمیت بخش باغبانی در اقتصاد کشاورزی ایران و لزوم برنامه ریزی توسعه کشت و صادرات محصولات باغی بر اساس مزیت نسبی, آگاهی از مزیت نسبی و تقویت آن بسیار حائز اهمیت است . بر اساس مزیت نسبی پنج محصول عمده باغی شامل پسته, خرما, سیب, پرتقال و بادام, که از نظر تولید و صادرات در بخش کشاورزی جایگاه ویژه ای دارند, بررسی و تعیین شد. در این تحقیق بخشی از اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه با بهره برداران مناطق عمده تولید در سال1381 به صورت پیمایشی و نمونه گیری خوشه ای کاملا تصادفی و بخشی دیگر از سازمانهای ذیربط جمع آوری گردید.هدفهای این مطالعه عبارت است از:تعیین مزیت نسبی محصولات منتخب با استفاده از شاخصهای RSCA,RCA,SCB,DRC,NSP ؛ مشخص کردن روند تغییرات مزیت نسبی این محصولات در طول زمان در مقایسه با کشورهای رقیب و تخمین توابع عرضه صادراتی و شاخص ناپایداری درآمد صادراتی محصولات منتخب.نتایج این مطالعه نشان می دهد که بر اساس5  معیار پیشگفته, محصول پسته ایران در مقابل پسته کشور های رقیب چون ایالات متحده آمریکا, چین, ترکیه و سوریه دارای مزیت نسبی است که این مزیت بر پایه دو معیار RSCA,RCA بالا است.بر اساس معیار های فوق, خرمای ایران در برابر خرمای امارات متحده عربی و عراق بدون مزیت نسبی ولی در مقابل استرالیا, انگلستان و میانگین قیمت جهانی دارای مزیت نسبی است.روند مزیت نسبی خرمای ایران در سالهای گذشته پیوسته در حال نوسان بوده است.محصولات سیب و پرتقال نیز در برابر کشورهای وارد کننده این محصولات از ایران دارای مزیت نسبی و در برابر کشورهای صاحب نامی همچون اسپانیا, ایتالیا و آفریقا بدون مزیت نسبی هستند.بادام ایران هم در برابر پاکستان در نرخ ارزE2 وE3  و در مقابل کویت در نرخ ارزE3  بدون مزیت نسبی ولی در مقابل امارات متحده عربی, آلمان ومیانگین قیمت جهانی دارای مزیت نسبی است. شاخصهایRSCA,RCA  روند نزولی مزیت نسبی  بادام را نشان می دهد.مناطق عمده تولید هر یک از محصولات منتخب بر اساس مزیت نسبی رتبه بندی شد و با تخمین توابع عرضه صادراتی و شاخص ناپایداری در آمد صادراتی مشخص گردید که محصول پسته نسبت به سایر محصولات از پایداری درآمدی بیشتر و محصول بادام از ناپایداری درآمدی بیشتر برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عزیزی، جعفر، و یزدانی، سعید. (1383). تعیین مزیت نسبی محصولات عمده باغبانی ایران . اقتصاد کشاورزی و توسعه، 12(46)، 41-72. SID. https://sid.ir/paper/24284/fa

Vancouver: کپی

عزیزی جعفر، یزدانی سعید. تعیین مزیت نسبی محصولات عمده باغبانی ایران . اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1383؛12(46):41-72. Available from: https://sid.ir/paper/24284/fa

IEEE: کپی

جعفر عزیزی، و سعید یزدانی، “تعیین مزیت نسبی محصولات عمده باغبانی ایران ،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 12، no. 46، pp. 41–72، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24284/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا