Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

854
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزشهای فنی- حرفه ای (قالیبافی) بر اقتصاد روستاییان

صفحات

 صفحه شروع 301 | صفحه پایان 326

چکیده

 انجام ارزشیابی دلایل مهمی دارد که از جمله می توان به هدایت اقدامات آینده و جهت دهی به آن, اصلاح و بهبود برنامه های جاری ترویج و پی ریزی برنامه های آینده اشاره کرد. از سوی دیگر, ارزشیابی برنامه های آموزشی موجب تداوم و استحکام برنامه ریزی می شود. آموزشهای فنی- حرفه ای (قالیبافی) یکی از برنامه هایی است که به طور گسترده در معاونت ترویج و مشارکت های مردمی وزارت جهاد سازندگی (پیشین) مورد توجه قرار گرفته و از سال 1370 اجرا شده است. در مطالعه حاضر, میزان اثر بخشی این برنامه ها تعیین می شود. بدین منظور 126 زن قالیباف شرکت کننده در این دوره ها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش نشان می دهد که میانگین تولید قالی در شهرستان گچساران به طور معنی داری از دو شهرستان دیگر مورد مطالعه (یاسوج و کهگیلویه) بیشتر است. از سوی دیگر, از نظر میانگین امتیاز اثر بخشی, حرفه قالیبافی در میان انواع مشاغل بیشترین امتیاز را به خود اختصاص می دهد. در این مطالعه همچنین نشان داده می شود که خودباوری فراگیران در زمینه توانایی عملی برای قالیبافی, پس از شرکت در کلاسهای آموزشی, افزایش می یابد. میانگین امتیاز اثربخشی نیز در مورد فراگیرانی که امکانات و تسهیلات قالیبافی دریافت کرده اند بیشتر از فراگیرانی است که این تسهیلات را دریافت نکرده اند. از سوی دیگر, با مقایسه تعداد دفعات مشارکت فراگیر در دوره های آموزشی می توان دریافت که فراگیرانی که سه بار در این دوره ها شرکت کرده اند, امتیاز اثربخشی بیشتری نسبت به فراگیران دیگر به دست آورده اند. این موضوع تعداد بهینه برگزاری و شرکت فراگیران را در کلاسهای آموزشی نشان می دهد. در نهایت, پیشنهادهایی برای افزایش اثر بخشی این دوره ها ارایه شده است. 

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، غلامحسین، و طالبیان پور، محمدجعفر. (1380). تاثیر آموزشهای فنی- حرفه ای (قالیبافی) بر اقتصاد روستاییان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 9(34)، 301-326. SID. https://sid.ir/paper/24412/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی غلامحسین، طالبیان پور محمدجعفر. تاثیر آموزشهای فنی- حرفه ای (قالیبافی) بر اقتصاد روستاییان. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1380؛9(34):301-326. Available from: https://sid.ir/paper/24412/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین زمانی، و محمدجعفر طالبیان پور، “تاثیر آموزشهای فنی- حرفه ای (قالیبافی) بر اقتصاد روستاییان،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 9، no. 34، pp. 301–326، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا