مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: راهبردهای مقابله ای به تلاش های شناختی و رفتاری جهت پیشگیری, مدیریت و کاهش استرس اشاره دارند که افراد در موقعیت های استرس زا از آن ها استفاده می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد.روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه گیلان, دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودشکوفایی جونز و کراندال, خود کارآمدی عمومی شوارزر و جروسلم و فرم کوتاه شده مقابله با موقعیت های استرس زای اندلر و پارکر که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند, استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که راهبردهای مقابله ای مساله محور با خودکارآمدی (r=0.42) و خودشکوفایی (r=0.35) در سطح معناداری P<0.01 همبستگی مثبت و معنادار دارند. در مقابل راهبردهای مقابله ای هیجان محور با خودکارآمدی (r=-0.21) و خودشکوفایی (r=-0.28) در سطح معناداری P<0.01 همبستگی منفی و معنادار دارند. بین راهبردهای مقابله ای اجتنابی با خودکارآمدی (r=0.09) و خودشکوفایی (r=0.07) ارتباط معناداری یافت نشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیرهای خودکارآمدی ادراک شده و خودشکوفایی در پیش بینی راهبردهای مقابله ای در دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخودار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی دولت آبادی، فاطمه، صادقی، عباس، سعادت، سجاد، و خدایاری، هانیه. (1393). رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1)، 10-17. SID. https://sid.ir/paper/244464/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی دولت آبادی فاطمه، صادقی عباس، سعادت سجاد، خدایاری هانیه. رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1393؛6(1):10-17. Available from: https://sid.ir/paper/244464/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حسینی دولت آبادی، عباس صادقی، سجاد سعادت، و هانیه خدایاری، “رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 6، no. 1، pp. 10–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button