Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

838
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: طراحی و اجرای واقع بینانه و اثربخش هر برنامه مستلزم تعیین دقیق نیازهاست تا با شناخت و تحلیل نیازهای آموزشی اطلاعات مفید برای تصمیم گیری و تعیین دقیق اهداف برنامه بدست آید. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی در راستای توانمندسازی اعضای هیات علمی انجام شده است.روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که در سال 1394 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 196 نفر از مجموع 360 نفر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شده بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که به روش تل استار تدوین گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایائی آن از طریق ضریب آلفاکرونباخ a=0.95 تایید گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از مجموع 196 نفر نمونه آماری مورد مطالعه, 3.1 درصد دارای مرتبه استادی, 17.9 درصد دانشیار, 56.1 درصد استادیار و 23 درصد مربی بودند. نتایج نشان داد 92 نفر (46.9 درصد) از اعضای هیات علمی اولین اولویت نیاز آموزشی در حیطه آموزش: روش های نوین تدریس (PBL, CPC, EBL, EBM) و در حیطه پژوهش: مکالمه به زبان انگلیسی 87 نفر (44.4 درصد) و در حیطه ارزشیابی: روش های ارزشیابی بالینی 71 نفر (36.2 درصد) اعلام کردند. در حیطه های توسعه فردی و IT و فعالیت های مدیریتی به ترتیب: حقوق بیمار 66 نفر (33.7 درصد), آشنایی با مهارت های IT و استفاده از نرم افزار 87 نفر (44.4 درصد) و قوانین و مقررات اداری و استخدامی 62 نفر (31.6 درصد) به عنوان اولویت های اول اعلام گردید. هم چنین بین سابقه کاری اعضای هیات علمی و نیازهای آموزشی آنان تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: اعضای هیات علمی بالاترین امتیاز را با استفاده از روش های نوین تدریس, آشنایی با مهارت های IT و مکالمه به زبان انگلیسی اختصاص دادند که بیانگر حساسیت آنان برای ارائه تدریس اثربخش و با کیفیت و ارتقاء مرتبه علمی آنان می باشد. لذا ضروری است مرکز مطالعات با استفاده از نتایج پژوهش, اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی نموده تا ضمن ارتقاء مرتبه علمی اساتید, زمینه های لازم جهت بهبود سطح کیفی آموزش در دانشگاه نیز فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی لویه، عطااله، طاهری، ماهدخت، و سالاری، ارسلان. (1395). نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2 )، 37-48. SID. https://sid.ir/paper/244475/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی لویه عطااله، طاهری ماهدخت، سالاری ارسلان. نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(2 ):37-48. Available from: https://sid.ir/paper/244475/fa

    IEEE: کپی

    عطااله اسدی لویه، ماهدخت طاهری، و ارسلان سالاری، “نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 ، pp. 37–48، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا