مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

869
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر از عوامل تاثیر گذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارند. هدف از پژوهش حاضر, نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی94-1393 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بودند. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای نسبی و تعداد 369 نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. به منظور جمع آوری اطلاعات, از پرسشنامه یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t گروه های مستقل به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که بین یادگیری خودراهبر (r=0.33) و ابعاد آن (خودکنترلی (r=0.38), خودمدیریتی (r=0.27) و رغبت برای یادگیری (r=0.31)) با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (P<0.01) و از بین ابعاد یادگیری خودراهبر, خودکنترلی و رغبت برای یادگیری پیش بینی کننده های معنی داری (P<0.01, F=36.02) برای سرزندگی تحصیلی دانشجویان بودند. همچنین مقایسه ابعاد یادگیری خودراهبر نشان داد که دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر از خودکنترلی و رغبت برای یادگیری بالاتری برخوردارند (P<0.01). در حالی که دانشجویان پسر سرزندگی تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان دختر دارند (P<0.01).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش یادگیری خودراهبر, در ارتقای سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوده و توصیه می گردد کارگاه هایی برای افزایش یادگیری خودراهبر دانشجویان برگزار شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، مسعود، و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1395). نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2 )، 9-17. SID. https://sid.ir/paper/244476/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی مسعود، خلیلی گشنیگانی زهرا. نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(2 ):9-17. Available from: https://sid.ir/paper/244476/fa

    IEEE: کپی

    مسعود صادقی، و زهرا خلیلی گشنیگانی، “نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 ، pp. 9–17، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244476/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button