مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,098
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 63

چکیده

 مقدمه: پلاک میکروبی دندان به عنوان عامل اصلی در پاتوژنز بیماری های پریودنتال شناخته شده است. پیشگیری اولیه و آموزش به عنوان اثرگذارترین ابزار در کاهش بیماری دندان و پریودنتال و بهبود بهداشت دهان در نظر گرفته می شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی بود.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 62 بیمار مراجعه کننده بطورتصادفی به دو گروه مورد: آموزش عملی بهداشت دهان و دندان توسط یک دانشجوی استاندارد شده (31 نفر) و گروه شاهد: آموزش چهره به چهره (31 نفر) تقسیم شدند. نمایه پلاک که در واقع نمایه بررسی کارکرد بیماران بود, توسط فرد معاینه کننده و بر پایه نمایه پلاک O'Leary اندازه گیری شده و میزان شاخص پلاک بیماران, قبل و بعد از آموزش ثبت گردید. جهت استاندارد سازی دانشجو, تیمی تشکیل و پس از سه جلسه یک ساعته دانشجویان تعلیم عملی دیده و نحوه اجرای دانشجو توسط اعضای تیم مورد ارزشیابی و بازخورد لازم ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده-های مرتبط با شاخص پلاک از آزمون های توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.یافته ها: کاهش 25.62 درصد شاخص پلاک در بیماران گروه مورد یا آموزش توسط دانشجوی استاندارد شده و کاهش 15.13 درصد در بیماران گروه شاهد یا آموزش چهره به چهره متعاقب آموزش مشاهده شد و نیز اختلاف معنی داری بین میانگین شاخص کاهش پلاک در هر دو گروه مورد و شاهد پس از آموزش وجود داشت (p=0.0001).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تربیت دانشجوی استاندارد شده به دلیل شبیه ساز شده یک استاد مجرب, می تواند نقش بسزایی در کاهش پلاک دندانی و روش مناسبی جهت آموزش نکات مراقبتی به بیماران داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هندی، امیررضا، ودیعتی صابری، بردیا، جهان دیده، یوسف، دادگران، ایده، و نعمتی، سمیه. (1394). تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 56-63. SID. https://sid.ir/paper/244507/fa

    Vancouver: کپی

    هندی امیررضا، ودیعتی صابری بردیا، جهان دیده یوسف، دادگران ایده، نعمتی سمیه. تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(4):56-63. Available from: https://sid.ir/paper/244507/fa

    IEEE: کپی

    امیررضا هندی، بردیا ودیعتی صابری، یوسف جهان دیده، ایده دادگران، و سمیه نعمتی، “تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 4، pp. 56–63، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button