مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,073
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی بخش اساسی دوره آموزش پرستاری است و فرصتی را برای دانشجو فراهم می سازد تا دانش نظری را برای مراقبت از مددجو به کار گیرد. متاسفانه این آموزش ها بنا به دلایلی نظیر ناهماهنگی بین دروس نظری و کار بالینی و مشخص نبودن اهداف آموزشی دارای اثربخشی لازم نیستند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا گردید.روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در نیمسال اول 93-92 بر روی 65 دانشجوی ترم 3 پرستاری, دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد. دانشجویان به طور تصادفی در گروه های 7-6 نفره تقسیم و با توجه به نیازهای آموزشی تعیین شده تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات دموگرافیک و نیازهای آموزشی بود که اعتبار ابزار به روش روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون- آزمون مجدد بدست آمد. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (Wilcoxon, t-test, paired t-test, correlation, ANOVA, ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش وجود دارد (P<0.001). دانشجویان درحیطه توانایی برقراری ارتباط با میانگین نمره 0.57±4.30 بالاترین نمره را کسب نمودند. همچنین آموزش در حیطه آشنایی با اصول مایع درمانی با میانگین نمره اکتسابی0.53 ±1.24 بهترین اثربخشی را نشان داد. حیطه توانایی تفسیر آزمایشات خون و ادرار با میانگین نمره اکتسابی0.67 ±2.89 از بالاترین نیاز آموزشی برخوردار بود و حیطه های توانایی انجام امور خاص نظیر پانسمان, خون گیری با میانگین نمره 0.82±3.13 و حیطه توانایی اجرای انواع تزریقات با میانگین نمره1.02 ±3.38 به ترتیب در رتبه های بعدی قرار داشتند. همچنین ارتباطی بین میزان یادگیری و شاخص های دموگرافیکی نظیر جنس, مربی کارآموزی و معدل مشاهده نشد. نتیجه گیری: آموزش بر مبنای شناسایی نیازهای دانشجویان و تاکید بیشتر بر نقاط ضعف آن ها می تواند موجب کسب یادگیری بهتر و پایدارتری گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گلی روشن، صغری، عزیزنژادروشن، پروین، خفری، ثریا، و قلی زاده گردرودباری، محمد. (1396). تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2 )، 3-12. SID. https://sid.ir/paper/244515/fa

    Vancouver: کپی

    گلی روشن صغری، عزیزنژادروشن پروین، خفری ثریا، قلی زاده گردرودباری محمد. تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(2 ):3-12. Available from: https://sid.ir/paper/244515/fa

    IEEE: کپی

    صغری گلی روشن، پروین عزیزنژادروشن، ثریا خفری، و محمد قلی زاده گردرودباری، “تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 2 ، pp. 3–12، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button