مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: همراه با تکامل تدریجی چشم انداز پرستاری, تقاضای رو به رشد برای توسعه توانایی های تفکر انتقادی و استدلال بالینی برای حل مشکلات و مراقبت از مددجو ایجاد شده است, که مدرسین بالینی از طریق تغییر در رویکرد آموزش بالینی در اجرای مناسب فرآیند پرستاری می توانند به آن پاسخ گویند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بود. روش ها: این مطالعه نوعی ارزشیابی آموزشی به شیوه نیمه تجربی است که پس از برگزاری کارگاه هم اندیشی فرایند پرستاری برای اعضاء هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت روی 20 دانشجوی پرستاری تحت نظارت 3 مربی داوطلب به روش در دسترس در سال 1393 انجام شد. دانشجویان شرکت کننده فرآیند پرستاری را بر اساس فرم بررسی وضعیت سلامت و روش آموخته شده در دروس تئوری در بیمار طراحی نمودند. سپس فرآیند پرستاری از مرحله بررسی تا ارزشیابی, در بخش توسط مربیان بالینی به دانشجویان بر اساس محتوای «کارگاه فرآیند پرستاری» در یک جلسه کارآموزی, آموزش داده شد و مجددا از دانشجویان خواسته شد تا فرآیند پرستاری را بر اساس آموزش و فرم بررسی وضعیت سلامت جدید برای همان بیماران قبلی تکمیل نمایند. وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان نیز با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (در پنج بعد ارزشیابی, تجزیه و تحلیل, استنباط, استدلال استقرایی و استدلال قیاسی) قبل و بعد از آموزش (روز اول و آخر کارآموزی) بررسی شد. در پایان کار تکالیف دانشجویان جمع آوری گردید و با چک لیست فرآیند پرستاری ارزیابی شد و اطلاعات بوسیله نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقایسه ابعاد تفکر انتقادی قبل و بعد از آموزش نشان داد که دانشجویان در تمامی ابعاد تفکر انتقادی (ابعاد ارزشیابی (P=0.04), استنباط (P=0.004), استدلال قیاسی (P=0.04), استدلال استقرایی (P=0.005) و نمره کل تفکر انتقادی (P=0.01) بجز نمره تحلیل بهبود معنی دار آماری را قبل و بعد از آموزش نشان دادند و همچنین در فرآیند پرستاری نیز نمره حیطه بررسی و شناخت قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری را نشان داد P=0.01). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش فرایند پرستاری روی تفکر انتقادی و نحوه بکارگیری فرآیند پرستاری در بالین تاثیر گذار بوده است. یکی از برون دادهای مهم اجرای فرایند پرستاری, ایجاد تغییر در تفکر تحلیلی دانشجویان در آموزش بالینی است. نحوه اجرا و تمرکز تیم آموزش بالینی می تواند بر اجرای درست آن نقش بسزایی داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قنبری، عاطفه، منفرد، آرزو، حسین زاده، طوبی، مودب، فاطمه، و صدیقی، آسیه. (1396). تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2 )، 25-33. SID. https://sid.ir/paper/244519/fa

Vancouver: کپی

قنبری عاطفه، منفرد آرزو، حسین زاده طوبی، مودب فاطمه، صدیقی آسیه. تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(2 ):25-33. Available from: https://sid.ir/paper/244519/fa

IEEE: کپی

عاطفه قنبری، آرزو منفرد، طوبی حسین زاده، فاطمه مودب، و آسیه صدیقی، “تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 2 ، pp. 25–33، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244519/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button