مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی از جمله عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد که تحقق آن متاثر از عوامل گوناگونی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در نمونه ای از دانشجویان ساکن خوابگاه انجام شد. روش ها: در این پژوهش تحلیلی- توصیفی در سال تحصیلی 96-1395, 250 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پروفایل سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های خودشکوفایی r=0.364)), مسوولیت پذیری در قبال سلامت (r=0.470), روابط بین فردی (0.337=r), مدیریت استرس (r=0.497), فعالیت جسمی (r=0.485) و تغذیه (r=0.510) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی دار و مثبت دارند (0.01 > P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب مولفه های تغذیه, مسوولیت پذیری در قبال سلامت, فعالیت جسمی و مدیریت استرس قادر به پیش بینی 51 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه دلالت بر اهمیت متغیرهای خودشکوفایی, مسوولیت پذیری در قبال سلامت, روابط بین فردی, مدیریت استرس, فعالیت جسمی و تغذیه به عنوان مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس می بایست جهت رشد باورهای خودکارآمدی دانشجویان به سبک زندگی آن ها توجه شود و آموزش های مبتنی بر ارتقاء سبک زندگی برای دانشجویان لحاظ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعادت، سجاد، کلانتری، مهرداد، و کجباف، محمدباقر. (1396). رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 30-38. SID. https://sid.ir/paper/244520/fa

    Vancouver: کپی

    سعادت سجاد، کلانتری مهرداد، کجباف محمدباقر. رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):30-38. Available from: https://sid.ir/paper/244520/fa

    IEEE: کپی

    سجاد سعادت، مهرداد کلانتری، و محمدباقر کجباف، “رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 30–38، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button