مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربیات تنش زا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: دوره های کارآموزی و کارورزی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان مامایی نقش اساسی داشته و وجود هرگونه مشکل, کارآیی و بازده آموزش بالینی را دچار اختلال می نماید که استرس یکی از این موانع است. هدف این مطالعه بررسی تجربیات تنش زای دانشجویان مامائی طی آ موزش بالینی در اتاق زایمان بود. روش ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر با بر روی 71 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای فردی و عوامل تننش زای آموزش بالینی در اتاق زایمان در 6 حیطه بود. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوی و پایایی آن با استفاده روش آزمون- باز آزمون انجام شد و ضریب همبستگی پیرسون 0.8 برآورد شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو, آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار استرس کلی دانشجویان برابر 0.64 ± 2.84 و در حد متوسط بود و در حیطه های احساسات ناخوشایند (0.75 ± 3.02), روش آموزش مربی (0.79 ± 3.01), تجربیات بالینی (0.86 ± 2.94), برنامه ریزی آموزشی (0.65 ± 2.86), محیط آموزش بالینی (0.7 ± 2.63) و ارتباط بین فردی (0.74 ± 2.06) به ترتیب از میانگین امتیاز استرس زایی بالاتری برخوردار بودند. میزان استرس کل درک شده با مقطع تحصیلی (p=0.003), ترم تحصیلی (p=0.009), سن (p=0.001), و بومی بودن (p=0.004) ارتباط معنی دار وجود داشت. نتایج نشان داد که بین علاقه به رشته تحصیلی, تاهل, مشکلات مالی, شخصیت مضطرب و مهارت کنترل استرس با میانگین استرس کل درک شده ارتباط معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله سطح استرس دانشجویان در حد متوسط, و بسیار تحت تاثیر مقطع تحصیلی, ترم و بومی بودن و سن بود. استرس زا ترین عوامل مربوط به شرایطی که منجر به ایجاد و بروز احساسات ناخوشایند حین آموزش بالینی و همچنین مربوط به روش آموزش و نحوه ارتباطات مربی بود. توجه به عواطف دانشجویان و حفظ شان دانشجو جهت اصلاح شرایط کنونی می تواند تاثیرگذار باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورحیدری، محبوبه، دلوریان زاده، مهری، یحیایی، صدف، و منتظری، اکرم السادات. (1396). بررسی تجربیات تنش زا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 58-66. SID. https://sid.ir/paper/244527/fa

Vancouver: کپی

پورحیدری محبوبه، دلوریان زاده مهری، یحیایی صدف، منتظری اکرم السادات. بررسی تجربیات تنش زا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):58-66. Available from: https://sid.ir/paper/244527/fa

IEEE: کپی

محبوبه پورحیدری، مهری دلوریان زاده، صدف یحیایی، و اکرم السادات منتظری، “بررسی تجربیات تنش زا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 58–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244527/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button