مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: بر اساس آمارهای موجود ایدز هنوز بعنوان یکی از کشنده ترین بیماریها در جهان مطرح بوده بصورتی که سال 2010 در سراسر جهان تعداد 1.8 میلیون نفر را به کام مرگ کشیده است. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیرانه در مبتلایان به ایدز انجام گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1391 بر روی 92 بیمار مبتلا به AIDS/HIV در شهرستان های سراوان و سرباز انجام شد. با توجه به تعداد کم بیماران مبتلا نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک, سوالات آگاهی, نگرش و عملکرد که یک بار در آزمون اولیه و بار دیگر در آزمون ثانویه (پس از اجرای برنامه آموزشی) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.72 تائید شد. جهت توصیف داده ها از شاخص های مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای تی مستقل, زوجی و کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید.یافته ها: قبل از مداخله, میانگین نمرات آگاهی, نگرش و رفتار در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. نتایج آزمون تی زوجی پس از آموزش نشان داد که میانگین نمرات تمام متغیرها در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است (p<0.001). بین متغیر رفتار با آگاهی و نگرش همبستگی معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی بر آگاهی, نگرش و ارتقای رفتارهای پیشگیرانه موثر است؛ و از طریق افزایش سطح آگاهی و نگرش می توان رفتارهای پیشگیرانه از انتقال بیماری را ارتقاء داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طبسی درمیان، عبدالرحیم، ضاربان، ایرج، مسعودی، غلامرضا، و شهرکی پور، مهناز. (1392). تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 1(4)، 54-62. SID. https://sid.ir/paper/244770/fa

    Vancouver: کپی

    طبسی درمیان عبدالرحیم، ضاربان ایرج، مسعودی غلامرضا، شهرکی پور مهناز. تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1392؛1(4):54-62. Available from: https://sid.ir/paper/244770/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرحیم طبسی درمیان، ایرج ضاربان، غلامرضا مسعودی، و مهناز شهرکی پور، “تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 1، no. 4، pp. 54–62، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244770/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button