مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

772
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 75

چکیده

 هدف: برای سنجش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی, از مقیاس های پرسش نامه ای و نوروسایکولوژیک استفاده می شود. این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش بررسی: تعداد 36 کودک از بین کودکان 6 تا 12 سال (میانگین سنی 38/2± 12/9 سال) مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و فاقد اختلالات همبود مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روان شناختی شناخت شهر اصفهان, انتخاب شدند. از تمامی کودکان پرسش نامه های Connersوالدین و معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی ثبت گردید. همبستگی بین خرده مقیاس های کانرز والدین, معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی بررسی شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خطای ارتکاب در آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی و خرده مقیاس بیشفعالی در پرسش نامه کانرز والدین (01/0p<, 93/0=r) و معلم (01/0p<, 91/0=r) رابطه معناداری وجود دارد. رابطه بین خطای حذف با خرده مقیاس بی توجهی پرسش نامه کانرز والدین (01/0p<, 83/0=r) و معلم (01/0p<, 90/0=r) معنادار بود. همچنین بین زمان واکنش و خرده مقیاس مقابله ای (تکانشگری) پرسش نامه کانرز والدین (01/0p<, 92/0=r) و معلم (01/0p<, 82/0=r) همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر همبستگی قوی بین مقیاس های پرسش نامه ای و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی را نشان داد. بنابراین می توان از این ابزار در کنار سایر ابزار پرسش نامه ای و نوروسایکولوژیک جهت تشخیص این اختلال استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بیک، میثم، نزاکت الحسینی، مریم، و عابدی، احمد. (1398). سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(1 )، 66-75. SID. https://sid.ir/paper/245330/fa

Vancouver: کپی

بیک میثم، نزاکت الحسینی مریم، عابدی احمد. سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(1 ):66-75. Available from: https://sid.ir/paper/245330/fa

IEEE: کپی

میثم بیک، مریم نزاکت الحسینی، و احمد عابدی، “سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 1 ، pp. 66–75، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245330/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا