مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,984
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder; ADHD) در برخی از کارکرد های شناختی دچار مشکل هستند. همچنین این کودکان نسبت به کودکان عادی به میزان بیشتری دچار افت تحصیلی می شوند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکرد های شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به ADHD مشغول به تحصیل در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی بوده و بصورتمقطعی انجام شد. عملکردهای شناختی 30 کودک مبتلا به ADHD مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه کننده به کلینیک کاردرمانی با استفاده از آزمون سیستم ارزیابی شناختی (Cognitive Assessment System, CAS) و آزمون (Integrated Visual and Auditory Continues (Performance Test; CPT+IVA مورد بررسی قرار گرفتند. جهت بررسی عملکرد تحصیلی, از معدل دانش آموزان در ترم تحصیلی اخیر استفاده گردید. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در نمونه مورد مطالعه, بین توجه آزمون CAS و عملکرد تحصیلی و از سوی دیگر بین برنامه ریزی, فرایند همزمان, فرایند متوالی و نمره کل کارکرد شناختی با عملکرد تحصیلی به ترتیب در سطح معناداری 0.05 و 0.01 رابطه معنی دار مشاهده شد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که در کودکان مبتلا به ADHD سنین دبستان, کارکرد های شناختی بر عملکردهای تحصیلی تاثیر قابل توجهی داشته و در پیش بینی دستاوردهای تحصیلی آنان نقش دارد. مشاهده مستند ارتباط بین کارکردهای شناختی دچار اختلال با پیشرفتهای تحصیلی در این کودکان, لزوم گنجاندن برنامه های توانبخشی شناختی در این کودکان را به متصدیان امر اعم از اولیاء و مربیان آموزشی گوشزد می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بوجاری، سپیده، حقگو، حجت اله، رستمی، رضا، و قنبری، سحر. (1394). بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه, بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4(4)، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/245372/fa

    Vancouver: کپی

    بوجاری سپیده، حقگو حجت اله، رستمی رضا، قنبری سحر. بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه, بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1394؛4(4):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/245372/fa

    IEEE: کپی

    سپیده بوجاری، حجت اله حقگو، رضا رستمی، و سحر قنبری، “بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه, بیش فعالی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 4، no. 4، pp. 27–35، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245372/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا