مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

180
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برخی ویژگی های نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف: کم شنوایان علاوه بر محدودیت واژگانی, در سازماندهی واژه ها در قالب جمله نیز مشکل دارند. چنین مشکلاتی باعث می شود که بسیاری از مواقع پیام آنها برای مخاطب نامفهوم و سرشار از ابهام باشد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای برخی ویژگیهای نحوی (فاعل, فعل, مفعول و حرف ربط) در گفتار دانش آموزان دختر مبتلا به کم شنوایی با دختران با شنوایی هنجار در مقطع دبیرستان بود.روش بررسی: این پژوهش به صورت مطالعه توصیفی_ تحلیلی و مقطعی اجرا شد. شرکت کنندگان 20 دانش آموز مبتلا به کم شنوایی (شدید تا عمیق) و 30 دانش آموز با شنوایی هنجار دبیرستانهای دخترانه بودند. از دانش آموزان خواسته شد که تصاویر سریال آزمون تشخیص بوستون را توضیح دهند, همزمان صدای دانش آموز ضبط, گفتارش آوانویسی, ویژگیهای نحوی شمارش شده و استخراج شدند. سپس اطلاعات بدست آمده وارد نرم افزار spss16 شده و با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین و انحراف معیار تعداد کل فاعل, فعل, مفعول و حروف ربط در گروه نمونه (3.5) 18, (3.4) 17, (3.3) 7, (7.2) 4.25 بود. تفاوت میانگین تعداد فاعلهای حذف شده در گروه شاهد و نمونه معنادار بود (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش آموزان کم شنوا حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر مهارت های نحوی ضعیفی نسبت به همسالان خود نشان می دهند, به طوری که تعداد فاعل, فعل و مفعول کمتری را نسبت به همسالان هنجار خود بکار می برند که می تواند به دلیل غنای واژگانی کمتر باشد. دانش آموزان کم شنوا برخی مهارت های نحوی مثل حروف ربط را خیلی کمتر از دانش آموزان با شنوایی هنجار استفاده می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی زاده، اکرم، گوهری، نسرین، فاتحی، فرهاد، و یاوری، عبدالرضا. (1394). مقایسه برخی ویژگی های نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4(4)، 36-42. SID. https://sid.ir/paper/245379/fa

    Vancouver: کپی

    ولی زاده اکرم، گوهری نسرین، فاتحی فرهاد، یاوری عبدالرضا. مقایسه برخی ویژگی های نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1394؛4(4):36-42. Available from: https://sid.ir/paper/245379/fa

    IEEE: کپی

    اکرم ولی زاده، نسرین گوهری، فرهاد فاتحی، و عبدالرضا یاوری، “مقایسه برخی ویژگی های نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 4، no. 4، pp. 36–42، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button