مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 29

چکیده

 هدف: در بسیاری از کودکان با آسیب شنوایی شدید تا عمیق عمل کاشت حلزون شنوایی منجر به کسب مهارتهای گفتار و زبان می گردد, با این وجود کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی بسته به عوامل مختلفی از جمله زمان تشخیص, سن تجویز سمعک, سن کاشت, شروع توانبخشی و... درجاتی از ضعف را در زمینه گرامر و واژگان در نمونه زبانی خود نشان می دهند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار پس از کاشت حلزون شنوایی در کودکان فارسی زبان می باشد.روش بررسی: در این پژوهش نمونه های زبانی حاصل از توصیف تصویر در 10 کودک برخوردار از کاشت حلزون شنوایی و 10 کودک طبیعی همسان از نظر سن شنوایی و جنس, مورد مقایسه قرار گرفت. جهت بررسی پیچیدگی نحوی از شاخص میانگین طول گفته و جهت بررسی تنوع واژگانی از شاخص های تعداد واژه های متفاوت, تعداد کل واژه ها و نسبت نوع به تعداد واژه ها در50 گفته آغازین کودک استفاده گردید. متوسط سن شنوایی کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی 67.7 ماه (1.77= SD) بود و جهت تحلیل داده ها از آزمون t مستقل استفاده گردید.یافته ها: در آزمون آماری در همه شاخص های مورد مطالعه بین دو گروه کودکان برخودار از کاشت حلزون شنوایی و طبیعی تفاوت معناداری وجود نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: در کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی, مدت زمان استفاده از کاشت حلزون شنوایی عامل مهمی در کسب مهارت های گفتار و زبان می باشد. به عبارت دیگر تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی در گفتار کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی که 72-60 ماه از کاشت آنها می گذرد, تقریبا مشابه با کودکان طبیعی 72-60 ماهه می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    توکلی، مهدیه، جلیله وند، ناهید، کمالی، محمد، مدرسی، یحیی، و متصدی زرندی، مسعود. (1395). بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 5(1)، 20-29. SID. https://sid.ir/paper/245455/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی مهدیه، جلیله وند ناهید، کمالی محمد، مدرسی یحیی، متصدی زرندی مسعود. بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1395؛5(1):20-29. Available from: https://sid.ir/paper/245455/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه توکلی، ناهید جلیله وند، محمد کمالی، یحیی مدرسی، و مسعود متصدی زرندی، “بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 5، no. 1، pp. 20–29، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button