مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دیسترس اخلاقی و تاب آوری پرستاران: یک مطالعه آزمایشی

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: از بین افراد شاغل در مراکز درمانی, پرستاران بیشترین فشارکاری را متحمل می شوند, لذا انجام مداخلات روان درمانی در این گروه شغلی می تواند مفید واقع شود. بدین منظور هدف این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر آشفتگی اخلاقی و تاب آوری پرستاران می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه جامعه آماری شامل 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا تهران بود که از دو گروه آزمون و کنترل به تعداد 15 نفر در هر گروه استفاده شد. روش کار از نوع کارآزمایی بالینی بود. پس از بررسی دو مولفه آشفتگی اخلاقی و تاب آوری به وسیله پرسشنامه های مربوطه, 8 جلسه مداخله 5.1 ساعت برگزار شد. پرسشنامه ها در سه مرحله پیش آزمون پس آزمون و پیگیری سه ماهه توسط کلیه شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها نیز از روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به صورت معناداری باعث کاهش میزان آشفتگی اخلاقی و افزایش تاب آوری, در مقایسه با گروه کنترل, شد. (p<0.05)نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش میزان آشفتگی اخلاقی و افزایش تاب آوری پرستاران موثر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، سجاد، دنیوی، وحید، اسمری، یوسف، و رجبی، مسلم. (1396). اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دیسترس اخلاقی و تاب آوری پرستاران: یک مطالعه آزمایشی. پرستار و پزشک در رزم، 5(16 )، 50-58. SID. https://sid.ir/paper/246149/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی سجاد، دنیوی وحید، اسمری یوسف، رجبی مسلم. اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دیسترس اخلاقی و تاب آوری پرستاران: یک مطالعه آزمایشی. پرستار و پزشک در رزم[Internet]. 1396؛5(16 ):50-58. Available from: https://sid.ir/paper/246149/fa

    IEEE: کپی

    سجاد خانجانی، وحید دنیوی، یوسف اسمری، و مسلم رجبی، “اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دیسترس اخلاقی و تاب آوری پرستاران: یک مطالعه آزمایشی،” پرستار و پزشک در رزم، vol. 5، no. 16 ، pp. 50–58، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button