مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی تطبیقی به پدیده ی چندگانگی معنایی در متون فارسی و عربی (رویکرد نظری پژوهش: نظریّه کثرت گرایی در فهم متنِ ریکور)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 127

چکیده

 پژوهش حاضر می کوشد براساس نظریّة کثرت گرایی در فهمِ متن پل ریکور ثابت کند که در متون عربی و فارسی, در کنار نظریّة «قصدی گرایی انحصاری» که امروزه مورد پذیرش جمهور مفسّران است, برای متن می توان معانی متعدّد صحیحی که فراتر از قصد مؤلّف هستند در نظر گرفت که امکان اخص بودن معانی مقصود از معانی احتمالیِ متن نیز مهیّا و با استفاده از «ضوابط تأیید تفسیر» نظیر «تبیین», «مشروعیّت», «مطابقت», «تناسب» و «سازگاری» امکان دارد. از این رو, با به کارگیری «ضوابط تأیید تفسیر» می توان تفاسیر متعدّد عرضی (تفاسیر متفاوت نه متناقض) از متون داشت و در سایه ی آن از نسبیّت, آنارشیسم و اجتهاد به رأی محفوظ ماند؛ بنابراین, نوشتار حاضر که به شیوه ی توصیفی-تحلیلی همراه با گردآوری اطّلاعات اسنادی و کتابخانه ای انجام گرفته است به این نتیجه می رسد که نظریّة کثرت گرایی در فهمِ متنِ پل ریکور با عنایت هم زمان به ظرفیّت های متنی و ظرفیّت های ذهنی مفسّران, راه را به منظور رسیدن به فرضیه ی «قصدی گرایی شمولی و ذهنی گرایی معتدل» که در پی نفی توأمان «قصدی گرایی انحصاری» و «ذهنی گرایی افراطی» در باب تفسیر متون است و نظری میانه را برمی تابد هموار ساخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی، ثمانه، عابدی سرآسیا، علیرضا، و علوی مقدم، مهیار. (1397). رویکردی تطبیقی به پدیده ی چندگانگی معنایی در متون فارسی و عربی (رویکرد نظری پژوهش: نظریّه کثرت گرایی در فهم متنِ ریکور). کاوش نامه ادبیات تطبیقی، 8(31 )، 107-127. SID. https://sid.ir/paper/246207/fa

    Vancouver: کپی

    علوی ثمانه، عابدی سرآسیا علیرضا، علوی مقدم مهیار. رویکردی تطبیقی به پدیده ی چندگانگی معنایی در متون فارسی و عربی (رویکرد نظری پژوهش: نظریّه کثرت گرایی در فهم متنِ ریکور). کاوش نامه ادبیات تطبیقی[Internet]. 1397؛8(31 ):107-127. Available from: https://sid.ir/paper/246207/fa

    IEEE: کپی

    ثمانه علوی، علیرضا عابدی سرآسیا، و مهیار علوی مقدم، “رویکردی تطبیقی به پدیده ی چندگانگی معنایی در متون فارسی و عربی (رویکرد نظری پژوهش: نظریّه کثرت گرایی در فهم متنِ ریکور)،” کاوش نامه ادبیات تطبیقی، vol. 8، no. 31 ، pp. 107–127، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button