مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, یکی از اسناد معتبر برای ترسیم فرایند جامعه پذیری دانش آموزان است. لذا انتظار می رود بدون تقلیل گرایی, به دو بعُد علم و دین توجهه نماید. بر این اساس سئوال اصلی تحقیق آن است که موضع گفتمانی سند مذکور در مواجهه با علم و دین چیست؟ روش: مطالعه ی حاضر ار نوع اسنادی و تحلیل متن است لذا از روش تحلیل گفتمان, تحلیل ارزشیابی و تحلیل محتوا کیفی استفاده شده است. روایی تحقیق از طریق اصلاح و تعدیل مقوله ها بر اساس نظر متخصصان اعمال گردید. تفسیر داده ها بر اساس استنباط محقق و هم خوانی یافته های به دست آمده با نظریات اندیشمندان جامعه شناسی علم انجام پذیرفته است. یافته ها: سند تحول بنیادین در معرفی آرمان ها, اهداف, برنامه ها و راهکارهای ترویج علم بر خلاف زبان علم از واژگان نشان دار و استعاره های ارزشی استفاده نموده است و این امر سبب شده تا گفتمان علمی به گفتمان دینی مبدل شود. بحث: سند تحول بنیادین, فرایند علم آموزی را مبتنی بر شیوه های قدیم تولید دانش و مدل کمبود (مدل تقصانی) می داند و به شیوه های جدید تولید دانش (نظریه گیبونز) و شبکه سازی التفات چندانی نکرده است. دال خالی سند تحول بنیادین, «الگوی فرهنگ پذیری» و «دانش ضمنی» است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپیدنامه، بهروز، فراستخواه، مقصود، و رحمانی، جبار. (1397). گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، 6(4 )، 9-34. SID. https://sid.ir/paper/246590/fa

    Vancouver: کپی

    سپیدنامه بهروز، فراستخواه مقصود، رحمانی جبار. گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی[Internet]. 1397؛6(4 ):9-34. Available from: https://sid.ir/paper/246590/fa

    IEEE: کپی

    بهروز سپیدنامه، مقصود فراستخواه، و جبار رحمانی، “گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،” مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، vol. 6، no. 4 ، pp. 9–34، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246590/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button