مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 93

چکیده

 زمینه و هدف: تالاسمی شایع ترین کم خونی مزمن ارثی در انسان است. استرس ناشی از بیماری, تاثیرات نامطلوبی بر خودکارآمدی در امر مراقبت از کودک بر روی اعضای خانواده به ویژه مادران بر جای می گذارد, بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که در بیمارستان سید الشهدا (درمانگاه امام رضا) اصفهان در سال 1393 انجام شد. 64 نفر از مادرانی که کودک مبتلا به تالاسمی داشتند, به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته خودکارآمدی والدین در مقابله با بیماری تالاسمی فرزند را در ابتدا و انتهای مطالعه و در مرحله پیگیری با گروه کنترل تکمیل نمودند. برای گروه آزمون 8 جلسه آموزش مدیریت استرس به شکل هفتگی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری من ویتنی, تی مستقل و فیشر استفاده شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد, میان گروه آزمون و کنترل از لحاظ نمره خودکارآمدی قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت (p=0.148), اما بلافاصله پس از مداخله (p=0.001) و همچنین یک ماه بعد از مداخله نمره خودکارآمدی در گروه آزمون به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود, به طور کلی خودکارآمدی مادران بلافاصله پس از مداخله و یک ماه بعد از آن نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد, برنامه آموزش مدیریت استرس می تواند رویکرد مناسبی برای افزایش خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی باشد, لذا انجام این برنامه برای بهبود خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به بیماری های مزمن از جمله تالاسمی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاجرمنه، فاطمه، قضاوی، زهره، مهرابی، طیبه، و نجفی، مصطفی. (1395). تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی. بالینی پرستاری و مامایی، 5(2 )، 84-93. SID. https://sid.ir/paper/247002/fa

    Vancouver: کپی

    جاجرمنه فاطمه، قضاوی زهره، مهرابی طیبه، نجفی مصطفی. تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1395؛5(2 ):84-93. Available from: https://sid.ir/paper/247002/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه جاجرمنه، زهره قضاوی، طیبه مهرابی، و مصطفی نجفی، “تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 2 ، pp. 84–93، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247002/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button