مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر بکارگیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: عدم تبعیت از رژیم دارویی در بیماران مبتلا به صرع منجر به افزایش مرگ و میر در این بیماران می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل بود که بر روی 60 بیمار مبتلا به صرع مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی بیمارستان ولیعصر (عج) شهر زنجان انجام شد. نمونه گیری به روش آسان بوده و واحدهای مورد پژوهش به طور تصادفی در دو گروه کنترل (30) و مداخله (30) قرار گرفتند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی در قالب دو مرحله آشناسازی و حساس سازی با محتوی بیماری صرع و خودمدیریتی دارویی برگزار گردید. کلیه بیماران پرسشنامه خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل کردند.یافته ها: درحالی که قبل از مداخله بین دو گروه از نظر مشخصات فردی و نمرات خود مدیریتی دارویی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (P>0.05)؛ یک ماه بعد از مداخله بین میانگین نمرات خودمدیریتی دارویی دو گروه اختلاف آماری معنی داری به وجود آمد که حاکی از افزایش خود مدیریتی دارویی در بیماران گروه مداخله بوده است (P<0.001).نتیجه گیری: پرستاران می توانند با استفاده از آموزش گروهی که روشی ساده و بسیار کم هزینه است؛ خود مدیریتی بیماران مبتلا به صرع را در زمینه داروهای مصرفی افزایش داده و بدین ترتیب از بسیاری از مشکلات این افراد پیشگیری کرده و به ارتقاء سلامتی آن ها کمک نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یادگاری، محمدعلی، دهقان نیری، ناهید، علی اصغرپور، منصوره، و ناصح، لادن. (1392). بررسی تاثیر بکارگیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. بالینی پرستاری و مامایی، 2(3)، 86-94. SID. https://sid.ir/paper/247004/fa

    Vancouver: کپی

    یادگاری محمدعلی، دهقان نیری ناهید، علی اصغرپور منصوره، ناصح لادن. بررسی تاثیر بکارگیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1392؛2(3):86-94. Available from: https://sid.ir/paper/247004/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی یادگاری، ناهید دهقان نیری، منصوره علی اصغرپور، و لادن ناصح، “بررسی تاثیر بکارگیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی دارویی بیماران مبتلا به صرع: یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 2، no. 3، pp. 86–94، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button